Bokiga människor skriver ofta



Kloka människor som skriver/skrev, men antagligen läser/läste väldigt mycket också.
Marguerite Duras, Siri Hustvedt, Sara Stridsberg och Carl-Johan Vallgren.

Något jag noterade när jag läste litteraturvetenskap, var hur många läsande människor det är som också skriver.  Det är väl något med folk som orkar intressera sig väldigt mycket för böcker, och hur de således antagligen också fascineras av historier. Många vill alltså även skriva egna historier.

Vi bokbloggare får väl sägas vara extraordinärt bokiga. Därför tycker jag det vore väldigt roligt att veta hur många av bokbloggarna som också skriver själva (förutom det som gäller andras böcker). Jag tänker mig att du som har en bokblogg gärna får sprida frågan vidare till dina läsare, så ska jag försöka samla ihop något slags resultat här. Och förhoppningsvis blir resultatet att många bokbloggare också skriver skönlitterärt/poesi/annat.

Frågan som gärna får spridas vidare lyder alltså: Du bokbloggar. Skriver du också eget skönlitterärt material? Drömmer du om att bli författare?

Tänk om det är så att vi är väldigt många som skriver, vilken uppbackning och pepp vi kan ge varandra! I framtiden när någon av oss får en bok utgiven, så kan alla andra tipsa om den. Man kanske inte ska be om att bli recenserad, för då får man förstås förvänta sig ärlighet. Men att bli tipsad om är ju nästan mer värt ändå. Eller om någon bokbloggare vill ge ut en bok på eget förlag - vilken spridning den kan få! Själv skulle jag helst vilja bli utgiven på ett riktigt förlag, mest för att mina vänner redan får läsa det jag skriver och därför känns det meningslöst att själv ge ut boken (jag tänker typ vulkan). Hur ser ni på detta? Svara gärna i kommentarsfältet!

Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

Ja, jag skriver, dagbok och skönlitterärt, har alltid gjort det men tyvärr är det mest textfragment och ingen Roman. Ännu :)

Postat av: Malin

Jo jag skriver ju ... om någon har missat det ;)



Och jag ska bli författare, drömmer gör jag om natten!

2010-09-14 @ 11:24:41
URL: http://malinthewriter.wordpress.com
Postat av: Full bokhylla

Jag har vidarebefordrat frågan och svarat på den här:

http://fullbokhylla.wordpress.com/2010/09/14/lasande-skrivande-manniskor/

2010-09-14 @ 11:38:52
URL: http://fullbokhylla.wordpress.com
Postat av: Petra

Ja och ja. Men bara för byrålådan än så länge :)

2010-09-14 @ 11:46:45
URL: http://www.breakfastbookclub.se
Postat av: Mathias

Håller som bäst på att redigera klart en novellsamling. Hoppas bara nån finner den värdig att publiceras :)

2010-09-14 @ 12:43:52
URL: http://storyteller.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jag håller med, skriver (för mig själv), läser och tycker att din idé är strålande!

2010-09-14 @ 13:21:05
URL: http://www.breakfastbookclub.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Åh, men skriv en roman vetjag. Själv skrev jag en (dålig) förra året och håller nu på med en till som snart är klar. Håller även på att sätta ihop en diktsamling och har sedan flera projekt på g. :) Men det är svårt att disciplinera sig, särskilt när man har fullt upp med att läsa sådant andra har skrivit!



Malin: Det har nog ingen missat, och jag gillar din inställning. Jag känner samma sak - ska bli författare, inte drömmer om.



Full bokhylla: Kul att du sprider ordet. :)



Petra: Aha, ger byrålådan fin feedback? ;)



Mathias: Ja, annars får du skriva en till och skicka in. Bättre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge var det ju någon gammal gubbe som sa och han hade en poäng tycker jag.



Johanna: Kul att du gillar min idé. :)

2010-09-14 @ 13:25:20
Postat av: Jenny Forsberg

Spännande fråga! Jo, jag skriver och har en författarblogg snarare än en bokblogg. Det är också en fråga i sig: var går gränsen mellan bokblogg och författarblogg, mellan läsarblogg och skrivarblogg? Jag skriver även om andras böcker än mina egna på min blogg och det är vi flera bloggare som gör :-)

2010-09-14 @ 14:15:33
URL: http://jennyforsberg.wordpress.com
Postat av: Titti

Ja jag skriver också. Det har jag också alltid gjort, ända sedan barnsben har jag drömt om att bli författare. Men det har också bara stannat vid drömmar. Men nu har jag bestämt mig för att satsa ordentligt på mitt skrivande och jag säger som Malin - jag ska bli författare. Eller rättare sagt: Jag ÄR författare. Jag har bara inte fått något publicerat än.

2010-09-14 @ 14:49:04
URL: http://hellrebarfotaanboklos.blogspot.com
Postat av: Gothique

Ja, visst skriver jag. Hade en liten karriär som författare till rysarnoveller i Frida Story under 2000-talets tidigare hälft och har också publicerat noveller och artiklar i fantasytidskriften Mitrania samt skräckmagasinet Eskapix. Försöker för närvarande att få en roman antagen.

2010-09-14 @ 18:28:25
URL: http://gothique.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag skriver noveller. Inbillar jag mig i alla fall... Nu var det länge sedan jag slutförde någon. ;)



Skriver också en och annan dikt och har någon halv roman liggande.

2010-09-14 @ 20:07:15
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Maria

Suck, länkade fel blogg. ;)

2010-09-14 @ 20:13:08
URL: http://www.unt.se/bokbloggen
Postat av: bokstödet

Ja jag har skrivit dagbok så långt jag kan minnas och skriver för byrålådan. Jag har gått på ett antal skrivarkurser och har drömt om att bli författare och jag har en bokidée... men kommer aldrig till skott.:)

2010-09-15 @ 09:53:12
Postat av: Emmas Bokhylla

Jag skriver ocksa, mycket mer seriost nar jag var yngre, nu for tiden ar det mer spontant och nastan uteslutande for byraladan. Problemet ligger till storsta delen i att fa ner det pa papper - det vill sig inte alls nar jag forsoker!



Men jag har det standigt i bakhuvudet och har en massa historier ssom jag hoppas att jag nagon gang skall fa ur mig i en i alla fall hyffsat lasbar form... ;-)

2010-09-15 @ 10:49:46
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emmas Bokhylla

Jag skriver ocksa, mycket mer seriost nar jag var yngre, nu for tiden ar det mer spontant och nastan uteslutande for byraladan. Problemet ligger till storsta delen i att fa ner det pa papper - det vill sig inte alls nar jag forsoker!



Men jag har det standigt i bakhuvudet och har en massa historier ssom jag hoppas att jag nagon gang skall fa ur mig i en i alla fall hyffsat lasbar form... ;-)

2010-09-15 @ 10:49:50
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Bokbabbel

Oj vad många som skriver, och hjälp vad produktiv du är Jessica, wow! Men ja, man måste ju hinna läsa andras texter också :)

2010-09-15 @ 11:58:44
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Pia

Jag har svarat på frågan här:

http://www.bokbrus.se/2010/09/bokiga-manniskor-skriver-ofta/



2010-09-15 @ 17:23:16
URL: http://www.bokbrus.se
Postat av: It's all about me (Annaluna)

Ja, jag skriver också! Jag har publicerat dikter. Jag skriver på två romaner - den ena har jag sysselsatt mig med i perioder under sju år, men den blir liksom aldrig klar. Den andra är en ungdomsroman som jag baserar på en dröm (alltså nattlig dröm, ganska galen sådan) jag hade när jag gick på högstadiet och sedan skrev ned på 10 A4a. Det är inte varke dag jag orkar skriva nuförtiden, heltidsjobbet, läsa andra böcker, träna, umgås... ja allt det där liksom suger ut den mesta energin!

2010-09-15 @ 21:42:47
URL: http://itsallaboutmesbooks.blogspot.com
Postat av: Helena

Jo jag skriver. Till vardags skriver jag ju min avhandling (som ska vara klar om tre veckor)vilket förvisso inte är skönlitteratur men ändå text som jag skriver. Jag skrev tidigare väldigt mycket dikter och noveller och gick kurser i kreativt skrivande osv men nu är jag i en skrivsvacka som jag hoppas ta mig ur när avhandlingen är ur världen. Längtar efter det skönlitterära skapandet!

2010-09-16 @ 08:38:31
URL: http://www.fiktiviteter.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Jenny Forsberg: Nej det har du rätt i, det finns nog inga självklara gränser mellan skriv- och bokbloggar. :)



Titti: Det är en härlig inställning, så ska jag också börja tänka. Chansen är nog större då att man får ngt publicerat ellre åtminstone att man tar sin framtidsplan på såpass stort allvar att man börjar ägna tid åt det och inte ger upp!



Gothique: Lycka till!



Maria: Åh, men skriv, skriv! :)



bokstödet: min kille gav mig ett bra tips: att man ska skriva en halvtimme om dagen. oavsett om man har lust eller inte. sen kan man skriva mer om man kommer in i det men en halvtimme ska man våndas vid tangentbordet! sen kan man utöka tiden när man har fått in vanan.



Emmas bokhylla: jag veet, det är sjukt svårt att komma till skott. frustrerande, minst sagt!



Bokbabbel: Ja, utan andras texter får man ju heller ingen inspiration till sina egna. :)



Pia: Tack för svaret!



It's all about me: Ja, det blir så lätt att vardagen tar över, jag känner verkligen igen mig!



Helena: Tror säkert att inspirationen kommer tillbaka efter att du är klar med avhandlingen. Annars kan du ju också testa 30-min-om-dagen-metoden, det kan säkert vara ett bra sätt att komma igång. Själv har jag inte kommit till skott med den än, men jag SKA... :)

2010-09-16 @ 22:30:22
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Marias bokliv

Bloggandet handlar fortfarande mycket om en jättestor skrivövning för mig. Att jag skall försöka få till något för bloggen om varje bok jag läser och som helst skall vara läsbart av mer än de närmast sörjande.



Det skönlitterära skrivandet ligger däremot på is. Jag älskade att skriva när jag gick i skolan och gick alltid med en anteckningsbok i väskan. Skrev dikter som sammantaget var rätt usla även om några fortfarande känns ok men jag var också lat och ville jobba mer med ögonblicklig inspiration än omarbetningar och fick därför sällan färdigt ens en kortnovell (påbörjade dock ett antal). Just nu tar barn,djur och vardag för mycket tid men jag drömmer om att hitta tillbaka till skrivandet senare och att då kanske disciplinerat mig nog för att faktiskt skriva färdigt något.



Hitills är peaken på min karriär att ha fått med en dikt i "nya Collage" för snart tjugo år sedan...

2010-09-16 @ 23:16:38
URL: http://www.mariasbokliv.wordpress.com
Postat av: Tekoppen

Jo, som du vet så skriver jag. Jag har två manus hos förlag just nu. Jag är inte intresserad av mindre förlag, fastän förlagsvärlden väl förändras ganska snabbt.

2010-09-19 @ 14:25:38
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Marias bokliv: Jag är FÖR att avdramatisera skrivandets helighet, och inte sönderredigera. Men jag vet att många har svårt för det. Hoppas tiden är snäll mot dig så att du hittar tillbaka till skrivandet. :)



Tekoppen: Ja så är det nog. Jag skulle aldrig heller vara intresserad av att ges ut på vulkan t. ex, för jag skulle själv aldrig köpa en bok där. Men mindre förlag tror jag kan vara en bra väg in ändå. :) Lycka till!!

2010-09-20 @ 22:06:11
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Lisa H

Känner mig som en udda fågel bland er andra skrivande härliga människor. Jag har för dålig fantasi, är för ostrukturerad i mina tankar och har tics som gör att jag inte kan slutföra några projekt (förlamande prestationsångest). Däremot skrev jag dagbok under några fjortisår. Och lite poesi.



Det sistnämnda är nog det jag kan känna ligger mig närmast om jag skulle ge mig på skrivandet. Jag gillar att liksom plocka ut ett ögonblick, stanna upp där och sedan titta på det utifrån och försöka beskriva känslor och tankar med ord.

Fast nä, nu är det ett par år sedan jag fick ihop några sådana rader. Och jag visar aldrig för någon annan. Så glöm att jag sagt nåt :P

2010-09-21 @ 10:44:19
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Lyran

Neej, jag skriver inte, i alla fall inget annat än utlåtanden om människors psykiska hälsotillstånd. Men jag lovar att tipsa om allt ni skriver :-)

2010-09-22 @ 23:33:49
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback