Val 2010 - rekommenderad skönlitterär läsning

Jag hoppas att detta inlägg ger mig inget av följande:

a) Rykte som oerhört negativ, eller

b) Rykte som någon slags politisk bokblogg.

Jag syftar nämligen till ingetdera. Däremot kan jag inte låta bli att flika in ett uns av politik nu under valveckan, och på samma gång ge bra boktips. Idag på jobbet bläddrade jag igenom SVD, en tidning jag aldrig annars läser ens på nätet. Jag hittade en artikel om att de rödgröna vill häva FRA-lagen om de får makten (JA! bort med FRA-lagen). För mig är integriteten en av de två viktigaste valfrågorna. Den andra, och ännu viktigare, är hur man behandlar folk som har det svårt (oavsett problematik) - alltså att man ska ta hänsyn till dem och inte förvänta sig att alla kan/vill gå direkt från gymnasiet till en femårig juristutbildning för att därefter tjäna samhället i äkta pärlhalsband och rosa cashmirkoftor tills de pensionerar sig vid 68 (helst).

Men i artikeln stod också att integritetssfrågorna i det närmaste glömts bort till förmån för andra frågor. För mig är det väldigt skrämmande. När folk slutar bry sig om huruvida deras samtal, sms och e-mail lagras i gigantiska europeiska databaser så är världen en skrämmande plats (ursäkten brukar oftast lyda: 'Men låt dem lagra vad de vill, jag har ändå inget att dölja och om det kan ta fast någon terrorist så gör det mig inget', och ger mig alltid kalla kårar). Ännu mer skrämmande är den förstås om folk slutar bry sig om de personer som inte klarar sig utan samhällets hjälp. Nåväl, detta om detta.

Om jag ska rekommendera två böcker till den som inte riktigt vet vad den ska rösta på, så skulle det bli:

1. 1984 av George Orwell. För det är ju så, med Orwells fascinerande och skrämmande dystopi, att vi år 2010 inte befinner oss alltför långt ifrån att den infriats. Den verkligheten går att påverka på söndag, förstås. Jag har skrivit lite mer om 1984
här.

2. Kallocain av Karin Boye. Jag tror som sagt att lite skrämselpropaganda inte skadar.

För den som inte orkar sätta sig in i partiprogram så är det här ganska roligt. Det är samma kille som står bakom boken 80 romaner för dig som har bråttom (som jag inte har läst, eftersom jag inte har bråttom när det gäller böcker).

Det sista politiska jag vill säga är också att 96 % av svenska medier är borgerliga. Nittiosex procent.

Kommentarer
Postat av: Feuerzeug

Om jag skulle rösta efter att bevara individens integritet så är det inte de rödgröna jag skulle vända mig mot, utan de lila.



Och jag skulle även vilja tillägga boktipset Brave new world av Aldous Huxley, apropå kontrollsamhälle.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Feuerzeug: Du menar piratpartiet? Men jag värnar mer om synen på människor som behöver samhället (t. ex flyktingar, hemlösa, människor som är i behov av soc) och hur man behandlar dessa. Eftersom piratpartiet inte direkt tar ställning till detta så vänder jag mig alltså mot de rödgröna ändå. Och eftersom jag även värnar om miljön, utöver många andra frågor, så kommer jag att rösta på mp.



Ah, jag har faktiskt inte läst Brave new world men känner mig väldigt sugen på den. Den är alltså läsvärd?

2010-09-14 @ 13:16:13
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Bra inlägg, tycker jag.



Man måste ju välja de frågor som känns viktigast för en själv. Det är omöjligt att hitta ett parti att hålla med till 100% (tycker jag), så då måste man ju välja vad som känns mest angeläget. Eller, som jag sa till en kompis som inte visste om hon skulle rösta, så lägger man sin röst på det parti man tycker minst illa om - så kanske man åtminstone ser till att SD inte får någon politisk makt i Sverige.

2010-09-15 @ 15:32:42
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Tack! Ja, det är nog inget parti som matchar till 100 procent. Och jag håller med om att man SKA rösta om man har den möjligheten. the horror i tanken på att sd kan få plats i riksdagen, alltså...

2010-09-16 @ 22:23:39
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback