Efter honom, syndafloden: en roman att ÄLSKA

Efter honom, syndafloden - en roman om Jack Kerouac. Av Per Planhammar. W&W.
Och på bilden syns också en liten plasthäst som jag fick på köpet när jag köpte en snygg burk härifrån.


Jag ska skriva om den här romanen i Nya Upplagan, men det dröjer himla länge innan det numret kommer ut (känns det som fast egentligen är det om någon månad) så jag tänkte skriva lite kort om boken även här. Hojtar dock till även när min recension finns att läsa.

Efter honom, syndafloden är nämligen en av de bästa böckerna jag läst på länge. Den är baserad på Kerouacs sista tid i livet och är skriven på ett helt magiskt språk. Många beskrivningar av amerikanska miljöer. Sådant är jag mycket svag för. Och så inblickar i Kerouacs liv, då han mest hängde på barer i småstäder, bodde med sin mamma, och skrev skrev skrev.

Det är destruktivt, naturligtvis, men också inspirerande. Hur skrivandet var den enorma kraft som höll beat-skaparen uppe. Det är sorgligt och svulstigt och deppigt och komplett omöjligt att sluta läsa.

LÄS BOKEN. Jag tycker att den hittills har blivit alldeles för o-hypad (bland t. ex bokbloggare) och undrar vad det beror på. Blir f. ö också sugen på att läsa Kerouac, kanske de mindre kända böckerna. Har ni någon att rekommendera?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback