De vackra boktitlarnas helg, del II

Detta är alltså De vackra boktitlarnas helg. Igår skrev jag det första inlägget, imorgon kommer det tredje. Här följer ännu ett gäng boktitlar att älska:

Jag ser mig själv i en stulen spegel
Världens sista roman
Varulvsvalsen
En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva
Ett hål i huvudet där ljuset tar sig ut
På diabilderna är huvudet proppfullt av lycka
Jag kan lova att det aldrig blir som i filmerna du älskar
Det här är inte en bok
För att lämna röstmeddelande tryck stjärna
Boven i mitt drama kallas kärlek
Preludier historietter
Kom och hälsa på mig om tusen år
Förvillelser
Bensin
Den som vässar vargars tänder
Att komma hem ska vara en schlager
Hon går genom tavlan, ut ur bilden
De fördömda poeterna
Skänk ditt hjärta till hökarna


Visst är titlarna fina? Om jag måste välja två favoriter av dagens titelälsklingar så väljer jag Förvillelser och På diabilderna är huvudet proppfullt av lycka. Imorgon tänkte jag presentera del tre och fundera över varför man gillar vissa titlar mer än andra. Har ni älsklingsboktitlar?

Kommentarer
Postat av: Linnea

Vad kul att du har flera av Malmstens titlar på din lista. Jag tycker själv att hon är den absolut bästa när det kommer till titlar. "Kom och hälsa på mig om tusen år" är min favorit. :)

Postat av: Bokbabbel

Vilken trevlig idé! "Hon går genom tavlan, ut ur bilden" är nog den finaste tror jag! Har använt den till en liten text jag skrev en gång också :)

2011-02-05 @ 16:02:25
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Linnea: Ja, det sjuka är att jag oftast stör mig lite på Malmsten när jag läser böckerna. Det är liksom titlarna och utformningen jag gillar mest, och så vissa enskilda passager i texterna. Men jag ska ge henne några chanser till ändå, tänkte jag.



Bokbabbel: Ja, bidra gärna med dina favorittitlar i din blogg vetjag. :) Vad för text använde du den titeln till? Har du läst Johanna Nilssons bok med den titeln? Så fin!

2011-02-06 @ 15:16:50
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokbabbel

Ja, det var den första boken av Johanna Nilsson jag läste och den har fortfarande en lite speciell plats i mitt bokläsarhjärta! Texten var en liten snutt bara, men jag tyckte om hur den blev lite vag och drömsk och med ett "vackert" språk. Och att jag vävde in "hon går genom tavlan, ut ur bilden" i sista meningen :)



Jepp, har funderat lite på att göra ett eget inlägg av det här! Får se får se!

2011-02-06 @ 19:33:29
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Det var den första Nilsson-boken för mig med. Även om de böcker av henne jag läst senare nog egentligen slår den läsmässigt så blir de böcker man läste i tonåren så himla viktiga för en på något sätt. Eller hur?

2011-02-10 @ 09:50:01
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback