De vackra boktitlarnas helg börjar här och nu

Vad en bok heter kan tyckas vara något världsligt, men egentligen bidrar det ju förstås till stor del till hur sugen man blir på att läsa boken. Sedan kan förstås författaren och vad man hört om boken hundra gånger om vinna över titeln. Men det är fint med fina titlar och det tänkte jag hylla den här helgen genom att i tre delar presentera en massa fina boktitlar ur mina hyllor. Observera att jag inte ens läst många av böckerna – titlarna är i fokus. Men alla finns hemma hos mig

Imorgon kommer del två och på söndag del tre. Var gärna med och skriv era favoritboktitlar i kommentarsfältet eller i era egna bloggar. Ni behöver ju inte göra det i tre delar, men ändå!

Beväpnad med penna och papper har jag gått runt i lägenheten och samlat ihop de allra finaste/bästa/mest intresseväckande titlarna. Här kommer de:

Sent på jorden
När man skjuter arbetare...
En spricka i kristallen
Vissa föddes perfekta och andra som jag
Regnpoetens dotter
Imorgon under striden, tänk på mig
Det spelar ingen roll var blixtarna slår ner
Oscar Waos korta förunderliga liv
Tusen skärvor tillit
Sista kulan sparar jag åt grannen
Mig äger ingen
Ingen hör hemma här mer än du
Rebell med frusna fötter
Innan männen
Gå inte ensam ut i natten
Allt
Mannen som spelade schack med livet
Hey dolly
Gryningen kommer aldrig åter
Ord på liv och död
Åtta procent av ingenting
Den motvilliga resenären
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
(här en bok jag inte gillade så mycket men titeln gillar jag!)
Stalins kossor
Kalashnikov
Inferno
Att resa sig upp och gå
Historier från ingenstans
Fågeln som vrider upp världen
Efter oss, syndafloden
Ett moln i byxor
Fotografier av undergångens leende
Hundra år av ensamhet

Imorgon följer alltså fortsättningen, del 2 av 3 i de vackra/fina boktitlarnas helg. Som ni märker har jag en förkärlek för långa titlar men gillar även korta om de väcker uppmärksamhet. Som Inferno eller Kalashnikov. Om jag måste välja två favoriter av alla titlar ovan så väljer jag Sent på jorden och Fotografier av undergångens leende. Vilka väljer ni?


Kommentarer
Postat av: Stjärtmes

En av mina favorittitlar är "Tre sekunder himmel" (inte en jättebra bok, men en fin titel). En annan är "Fågeln som vrider upp världen".

Postat av: Frida (påhittade nöjen)

Jag skrev ett inlägg om olika typer av titlar i morse på min blogg. Kika gärna in där också och tyck till :)



Två jag inte fick med men som jag tycker är otroligt vackra är Hundra år av ensamhet och Fågeln som vrider upp världen!

2011-02-04 @ 21:37:29
URL: http://www.pahittadenojen.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Jag tycker Den vidunderliga kärlekens historia är en sjukt vacker titel. Och Skymningsinferno, som jag precis ska börja läsa.

2011-02-05 @ 10:37:24
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Stjärtmes: Det var verkligen en fin titel, det håller jag med om. Och Fågeln som vrider upp världen har jag ju också med i denna del ett, den är väldigt fin.



Frida: oj vilket sammanträffande att vi båda tänkt på samma sak! jag har gått runt och samlat titlar i flera dagar här hemma, haha! Jag ska absolut kika in och tycka till. :)



Kerstin: Ja, det är också en fin titel. Och Skymningsinferno blev jag genast nyfiken på, vad är det för bok månntro?

2011-02-05 @ 12:33:02
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Emma

Bra idé och många fina titlar!

2011-02-05 @ 13:29:22
URL: http://uppbokad.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Jag har inte börjat läsa än men det låter väldigt bra: http://www.alfabeta.se/bok/skymningsinferno

2011-02-05 @ 14:59:13
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Cattis

Kul idé! Och fina titlar! Började genast fundera över vilka som är mina favoriter. Men vad olika man kan tycka - för Fågeln som vrider upp världen tycker jag är en av världens mest misslyckade översättningar. Originalet, The Wind-up bird, är jag däremot mycket förtjust i.

2011-02-05 @ 17:37:08
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Emma: Ja, det är en njutning för själen med alla dessa fina titlar. :)



Kerstin: Spännande!



Cattis: Är inte originalet till och med "The wind-up bird chronicle" eller har jag kommit ihåg fel? Kom du på några av dina favoriter då, blev lite nyfiken? :)

2011-02-06 @ 15:17:54
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Cattis

Helt sant - den heter The wind-up bird chronicle, det är vi som slarvigt kallar den för the wind-up bird i hemmet:)

När jag börjar fundera över boktitlar så inser jag att jag ofta hittat till mina favoritförfattare genom att jag först fastnat för deras titlar. Som Helen Dunmore t ex:

With your crooked heart

Your blue-eyed boy

Zennor in darkness

A spell of winter

Morning Ruby



Eller Ian McEwan:

Enduring Love

The comfort of strangers

First love, last rites



Och Murakami såklart, föruom the wind-up bird t ex:

Sputnik Sweetheart

The Elephant vanishes

South of the border, west of the sun



Och så har vi såklart motsatsen Nathaniel's Nutmeg, där jag gillar titeln, älskar omslaget och dör av tristess när jag försöker läsa...



En svensk som jag vill lägga till är Fjärilen i min hjärna t ex. Och några Moa Martinson såklart:

Klockor vid sidenvägen

Drottning Grågyllen

Vägen under stjärnorna

Rågvakt...



Oj, känner plöstligt att jag kan hålla på hur länge som helst, men jag tror jag stoppar där.



2011-02-07 @ 13:50:07
Postat av: Cattis

Helt sant - den heter The wind-up bird chronicle, det är vi som slarvigt kallar den för the wind-up bird i hemmet:)

När jag börjar fundera över boktitlar så inser jag att jag ofta hittat till mina favoritförfattare genom att jag först fastnat för deras titlar. Som Helen Dunmore t ex:

With your crooked heart

Your blue-eyed boy

Zennor in darkness

A spell of winter

Morning Ruby



Eller Ian McEwan:

Enduring Love

The comfort of strangers

First love, last rites



Och Murakami såklart, föruom the wind-up bird t ex:

Sputnik Sweetheart

The Elephant vanishes

South of the border, west of the sun



Och så har vi såklart motsatsen Nathaniel's Nutmeg, där jag gillar titeln, älskar omslaget och dör av tristess när jag försöker läsa...



En svensk som jag vill lägga till är Fjärilen i min hjärna t ex. Och några Moa Martinson såklart:

Klockor vid sidenvägen

Drottning Grågyllen

Vägen under stjärnorna

Rågvakt...



Oj, känner plöstligt att jag kan hålla på hur länge som helst, men jag tror jag stoppar där.



2011-02-07 @ 13:50:58
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Cattis: Åh vilka härliga titlar du nämner, och hur lyckades jag helt glömma bort att nämna min all-time favourite Moa? Älskar också Drottning Grågyllen som titel (dock inte läst boken än). Du hade gärna fått fortsätta med titelnamedropping men jag kände likadant när jag skulle skriva inläggen. Listan blev längre och längre så det där med att dela upp det i tre delar var lite av en efterkonstruktion för att få plats i bloggen med alla fina titlar jag hittade hemma. :D

2011-02-10 @ 09:44:32
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Cattis

Skrev c-uppsatsen om Drottning Grågyllen. Annorlunda mot annat som Moa skrivit. Mer saga, mer "lös" i sin berättarteknik. Men bra! Funderar på att läsa om den.

2011-02-12 @ 17:15:42
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Cattis: Vad intressant, blev väldigt sugen på läsning av boken. Å andra sidan är Kvinnor och äppelträd också ganska lös i sin berättarteknik på något vis, men kanske mer sammanhållen än drottning grågyllen. Vad skrev du om i din c-uppsats? förresten så skrev du en gång att du hade fått så roliga jobb efter att ha pluggat littvet och jag blev så nyfiken på vad det var för jobb? :) för inspirationens skull alltså.

2011-02-13 @ 14:20:23
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback