Capirinha med Döden av Maria Ernestam

Åh!
Det är inte ofta man får vara med om en sådan här läsupplevelse (fast på sista tiden har jag faktiskt varit duktig på att välja böcker som sedan visar sig vara jättebra). Huvudpersonens sambo gör slut med henne hastigt för en annan kvinna. Hon dricker, snubblar i säng och vaknar mitt i natten av hårda knackningar på ytterdörren. Det är Döden i svart kåpa och lie. Oj, han har gått fel, han skulle till grannen egentligen.

Han återkommer dock, och mellan de två växer en vänskap fram. De diskuterar, äter middag ihop och huvudpersonen gör sitt bästa för att inget ska märkas utåt sett. Så blir hon hans assistent och får välja någon att döda. Vilken valfrihet...

En härlig roman och den blir så intressant eftersom Döden är med som en vardaglig person!

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback