Preludier - Historietter av Hjalmar Söderberg


Det här är väl den mest klassiska bilden på den store författaren Hjalmar Söderberg. Jag hittade inget framsidefoto av boken såsom mitt exemplar ser ut. Kameran har inga batterier så kan inte heller fota just nu.

Åh, mitt exemplar av Preludier - Historietter (den fullständiga titeln är Skrifter andra delen Preludier - Historietter) är från antikvariat eftersom boken inte längre finns att köpa i butik. Utgåvan är tryckt 1919. Medan jag läser faller boken samman. Små bitar av framsidan ramlar av, förtvivlat samlar jag upp dem efter en lässtund och slänger dem vemodigt. Samtidigt, är det inte en vacker tanke? En bok som är så skör att den går sönder medan man läser. Jag läser den försiktigt, håller den som en skatt i knät. Läser snabbt, trots att jag egentligen vill suga på karamellen - mer Söderberg blir ju knappast skrivet. Jag tänker dock att jag ju kommer ha kvar hans böcker och kan läsa om närhelst jag vill.

Det finns inget negativt att säga om Preludier - Historietter. Det är två novellsamlingar och inte en enda sekund blir jag uttråkad eller rastlös. Språket är i vanlig söderbergsk ordning alldeles magnifikt. Ännu är hans tankar aktuella, vilket alltid fascinerar mig när jag läser honom. De flesta noveller är vardagliga betraktelser, somliga av dem små anekdoter eller berättelser om små ting som kan göras större om man orkar tänka till. Men det blir aldrig pretentiöst, eller svulstigt. Egentligen vill jag inte, men om jag måste välja en enda favorit av alla dessa värdefulla äkta pärlor, så väljer jag nog Duggregnet. Och det är inte för att den är bättre än de andra, egentligen, utan för att den handlar om en värld som alltid duggregnar. När jag var yngre (nitton, kanske?) skrev jag nämligen en novell på exakt samma tema. Den hette Duggregnsdalen. Ett roligt sammanträffande, även om Söderberg naturligtvis gör det miljoner gånger bättre än tonårsjessica!

Eftersom den här boken tyvärr (tyvärr, säger jag verkligen) inte finns att få tag på i vanliga bokaffärer så kanske ni kan hitta den på
bokbörsen eller antikvariat.net om ni har tur. Leta där, för det här är underbar läsning. Jag kommer plocka fram den om och om igen, men inte för ofta (jag vill ju inte att den ska falla samman totalt!) Vad mycket som blivit läst den här helgen, härligt. Ska koka lite te och genast plocka fram ännu en bok ur hyllan! Vad sommarläser ni just nu?

Kommentarer
Postat av: Loveina

Läser just nu A letter of Mary av Laurie R King. Min favoritförfattare och detta är tredje delen om Mary Russell och Sherlock Holmes.



Må kanske kallas deckare, men är så otroligt mycket mer än så. Me like.


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback