jPod av Douglas Coupland


Lyckades bara hitta framsidan till den engelska versionen av boken.
Men äsch, ni hajar!

På jPod jobbar ett gäng nördar/halvnördar med att utveckla dataspel. Det googlas en hel del, nördiga tävlingar gör att de fördriver dagarna. Berättar gör Ethan som även är bokens huvudperson. Han har en mamma som har majaodlingar i källaren, en pappa som desperat vill få det där berömda genombrottet som klassisk b-skådis. Ethan nördar sig med tv-spelssnack, googlar en massa skit, åker till Kina för att hämta en försvunnen kompis och hjälper sin mamma ur diverse dråpligheter hon försätter sig själv i.

Helt plötsligt kan det komma tio sidor med primtal. Tre sidor med kinesiska tecken och vad de betyder. Några sidors html-koder. Coupland själv är en bikaraktär i boken, vilket självklart får önskad effekt. Det är alltid roligt när författare lyfter in sig själva i böcker. Som i Tärningsspelaren, till exempel, där den vrickade tvångsmässiga huvudpersoner bär samma namn som författaren själv.

Mitt intryck av boken är sämre än jag hoppats, men fortfarande inte dåligt. Jag gillar fortfarande Hej Nostradamus bäst av de Coupland-böcker jag läst. Läs den, läs den! Jag och min vän Daniela pratade om det vid något tillfälle. Coupland har två olika typer av böcker: Dels den mer seriösa varianten (som i exemplet jag nyss nämnde), och dels då den här jPod-aktiga varianten (Alla familjer är psykotiska är ett annat sådant exempel). Jag föredrar hans mer seriösa ton. Men visst, emellanåt får jPod mig att skratta högt. Jag läser den snabbt och plockar fram den på tunnelbanor, bussar. Det är ett gott tecken. Jag kan tröttna lite på det hafsigt snabba tempot och den lite blajiga tonen. Men jPod är bra sommarläsning och jag älskar hur han namedroppar företag hejvilt (o-typiskt amerikanskt), hur han googlar, hur han blandar stora och små bokstäver, hur han låter tio sidor vara bara en massa siffror. Läs jPod för tusan, gör det. Jag har bestämt mig nu för att den var bra trots allt. Eller åtminstone helt okej.

Boken har även gjorts till tv-serie.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback