Till Isola av Madeleine Hessérus



Till Isola är en väldigt intressant berättelse som verkligen fick mig att börja filosofera kring stadsliv och hur beroende man är av alla de skapade saker man har omkring sig. Och nej, jag tänker inte förändra min livsstil men jag tycker det är intressant att åtminsone fundera kring hur man har det. Och nej, Till isola är ingen moralpredikan. Bara ett nytt sätt att se på saker och ting.

Det handlar om Tessa. Tessa med det ordnade läkarjobbet, det ordnade äktenskapet och lägenheten där allt är som lägenheter bör vara. Tessa som en dag ser sin man kyssa en annan kvinna.
Någonstans där slås hennes tillvaro i spillror.
Hon packar en ryggsäck och börjar gå. Hem till mamman? Väninnan? tänker jag trött medan jag läser och ser framför mig en jobbig relationsroman, en sådan man läst många gånger förr.
Tessa går dock inte hem till någon nära. Hon går utan mål istället. Går och somnar på en kyrkogård. Fortsätter gå.
Ut i skogen går hon och full av tankar på den tillvaro hon länge tagit för självklar, sover hon natt efter natt under stjärnorna. Så många nätter blir det att hon tillslut finner sitt tidigare liv löjeväckande i sin fejkade trygghet.
Ja, så tolkar jag det åtminstone.

Till Isola är välskriven och väldigt annorlunda. Hon går inte boken igenom. Hon träffar människor också och bor med dem. Hamnar mitt bland gevären i en älgjakt och tvingas fly som älgarna, för att inte bli misstagen för just en sådan.
Det här var en annorlunda läsupplevelse. En sådan, ni vet, som kanske inte är WOOW vilken underbar bok, men som ändå antagligen kommer stanna i mitt minne och återkomma gång på gång.

Har ni läst boken?

Förresten så läste jag ut den här boken redan i helgen men var tvungen att samla mig lite innan jag skrev om den. Nu är jag strax klar med nästa bok. Älska klyschor som höst, lager på lager, lövprassel, krispluft, tekopp och litteratur. Jag älskar det!

Kommentarer
Postat av: Lise

Åhå! Det låter som en ganska annorlunda bok? Jag blev iallafall väldigt nyfiken på den :)

Postat av: Detregnarkonfetti

Lise: Ja, den var väldigt annorlunda och ledde tankarna i banor de normalt inte väljer liksom. På så sätt var den intressant även om den inte var en såndär "BRA" bok direkt.

2008-10-28 @ 08:06:58
URL: http://detregnarkonfetti.blogg.se/
Postat av: stellasbokblogg

Lise: Ja, den var väldigt annorlunda och ledde tankarna i banor de normalt inte väljer liksom. På så sätt var den intressant även om den inte var en såndär "BRA" bok direkt.

2008-10-28 @ 08:19:52
Postat av: Sof

Vad häftigt att du uppmärksammat denna underbara bok! Den gjorde också ett mycket starkt intryck på mig, men det är synd o skam att så få läsare upptäckt den.

2008-11-05 @ 14:11:09
Postat av: stellasbokblogg

Sof: Ja, undrar varför så få har upptäckt den. Den är väldigt intressant. Kul att du också hittat den!

2008-11-06 @ 08:28:34

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback