Happy Sally av Sara Stridsberg



Nu väljer jag att göra såhär istället:

Simning. Dover. Solen och sen molnen och hur svårt det blir att simma när månen är full på natten. Och H som tjatar och tjatar, men på barns vis. Hur ont det gör i mig när han blir avsnäst och de glada ögonen blir ledsna. Sally Bauer som korsade en kanal snabbare än någon tidigare lyckats med. Hur någon långt senare inspireras att göra detsamma. Att det enda man kan tänka på är kanalen, som hade den en magisk dragningskraft. Sorg och glädje och hav i hans ögon. Stolthet och man måste leta sponsorer. Då och nu, vykort och dagbok bildar en cocktail som blir en bok som heter Happy sally.

Ja, Sara Stridsberg har gjort det igen. Förbluffat mig.
Det här är en fantastisk bok, skriven på en magnifik prosa som förför. Nästan glömmer jag att kliva av tunnelbanan vid mammas och pappas station, nästan glömmer jag att gå hemifrån i tid.

Vad tyckte ni om happy sally? Läs även Drömfakulteten av samma författarinna.
Såhär tyckte jag om den.

Jag har läst en till också. Skriver om den senare ikväll. Nu ska jag glida in i Lunar park igen.

Kommentarer
Postat av: ka

Jag säger bara: Happy. Denhär boken är en helt underbar grej, blir helt och hållet salig när jag tänker på den. Klurig komposition och så havet hela tiden, ah.

Postat av: stellasbokblogg

ka: Ja det var sannerligen en helt underbar bok. Kul när man hittar och läser sådant!

2008-09-23 @ 17:49:43

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback