Bokcirkelbrunch

Åh, ni som inte är med i en bokcirkel - bli det. Det kan funka så att man till och med börjar tycka om boken mer genom att "tvingas" prata och reflektera lite kring den. Plus att bokcirklar är det bästa sättet att få en massa andra boktips.

Idag lyxbrunchade vi på kung carls hotell, också ett väldigt bra tips. Och pratade om Sin ensamma kropp av Elsie Johansson (men den förtjänar nog ett eget inlägg).

Jag är med i två bokcirklar och de är sinsemellan väldigt olika, vilket ju är roligt. Vi brukar dessutom göra olika saker. Med den bokcirkeln jag träffade idag brukar det bli brunch eller som sist, då vi åt middag på ett tapasställe i gamla stan. Med den andra blir det oftast en "öl" (vin/cola light för mig) eller fika. Och man har alltid så trevligt och får ett stort utbyte av diskussionerna, eftersom det är väldigt sällan som fyra/sex personer har samma uppfattning.

Är du med i en bokcirkel? Vad brukar ni göra när ni ses och bokpratar?


I dagens bokcirkel bestämde vi dessa böcker till nästa gång:






Kommentarer
Postat av: Magix

Åh, redan inläggets rubrik gör mig grön av avund!



Jag skulle såå gärna ha en bokcirkel, men alla pratar ju inte svenska härhemma, så det kunde vara lite knepigare att få ihop en sådan. Hur kom du med i dem du är med i?

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Åh, men det går säkert att få ihop en ändå tror jag! du har inga litteraturintresserade vänner du kan dra ihop? fast det blir iofs ännu roligare med folk man inte känner annat än just genom bokcirkeln, annars kan jag tänka mig att man lätt börjar prata bara om andra saker (även om vi i mina bokcirklar ju inte BARA pratar om böcker).. de bokcirklarna jag är med i uppstod genom bokhoras uppmaning att skapa bokcirklar i deras kommentarsfält! och det blev helt enkelt så många att det blev två bokcirklar och jag hamnade i båda. testa med en uppmaning där kanske, många litteraturintresserade läser den bloggen och kommentarerna. :)

2009-08-31 @ 21:54:42
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

magix (svar nummer två) - nu när jag tänkte efter kom jag på att jag har läst någonstans att vissa kör bokcirklar via nätet. iofs är det ju typ som att ha en bokblogg med kommentarer och man missar det mysiga i att gå och bruncha ell liknande men tillsvidare kanske det kan vara en lösning? :) så kan ni ju mötas upp ibland och ha bokkollo eller så (bokkollo rekommenderas f.ö varmt om du har möjlighet, vi hade ett i somras med ena bokcirkeln och det blev succé!)

2009-08-31 @ 22:00:39
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Magix

Tack för alla tips! :) Jepp, bokcirklar på nätet finns det ju och jag har funderat på att hänga med i Bokhoras och Söderströms satsning. Men vill gärna ha något IRL också, tror att jag ska ta tag i det på våren då vi antagligen flyttar till annan ort efter studierna

2009-09-02 @ 11:12:57
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Det låter bra att vänta med det då, känns kanske inte så kul att påbörja en bokcirkel och sedan flytta efter bara några månader. :) men om du gör en ansträngning i nya staden sen så lyckas du säkert sno ihop en bokcirkel i ett nafs!

2009-09-02 @ 22:36:19
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback