Hurra för läsdagar!


Jag läser just nu Sylvia Plath för första (men säkerligen inte sista) gången.
Älskar svartvita bilder på författare som skriver, som ni kanske märkt.
Marguerite Duras och Francoise Sagan brukar vara flitigt inklippta i den här bloggen...


Nu är träning avklarad (dansstep!). Likaså lyxigt god lunch och lite filmtittande. Det som återstår är en stor kopp kaffe, lite cola light och läsning i flera timmar framöver. Det känns väldigt lyxigt och avslappnande. Just nu är det att läsa ut Elsie som gäller inför bokcirkel imorgon. Och lite Sylvia Plath tänkte jag också (faktiskt det första jag någonsin läst av henne).

Hoppas att ni också får tid till läsning i helgen och att ni har en fin lördag.

Vad läser ni i helgen?

Boktips, tack! Novellsamlingar, riktigt härligt höstiga romaner, poesi - give me!

Kommentarer
Postat av: Paula

Vad läser du av Sylvia?

Jag håller på med första delen av "På spaning efter...", well, det går inte fort.

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Paula: Jag läser "Glaskupan", tänkte bli klar med den ikväll :) sedan har jag hennes dagbok oläst och även "johnny panic and the bible of dreams". Är det någon bok av henne du kan rekommendera mig?

Åh, den (proust) försökte jag mig på i våras för litteraturvetenskapen men klarade inte mer än halva, det är så galet mastigt. Lycka till! ;)

2009-08-30 @ 16:30:20
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Paula

Hej igen!

"Brev hem" är en bok som jag läste flera gånger när jag var yngre. Då blev jag fascinerad över kontrasten mellan breven och det som berättades om hennes liv i olika delar av boken.

Jag har också läst ett par novellsamlingar för länge sen och så förstås "Glaskupan".

Och ca 100 sidor av dagboken.

Jag har även läst några böcker OM Sylvia Plath:

"Sylvia Plath - Ett diktarliv" av Anne Stevenson (org. titel: "Bitter Fame. A Life of Sylvia Plath"),

"Brev på födelsedagen" av Ted Hughes (org. titel: "Birthday Letters")

och "Övervintring" av Kate Moses (org. titel "Wintering").

Den första är en mycket bra biografi, den andra en diktsamling och den tredje "en poetisk och ambitiös gestaltning av Sylvia Plaths sista månader".

2009-08-31 @ 17:35:19
URL: http://paulas.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Hej då skriver jag upp "brev hem" på läslistan, det lät väldigt spännande. Även de övriga tipsen ska jag kolla upp, har "övervintring" i bokhyllan men de andra hade jag inte ens hört talas om. Kul med ett helt "nytt" författarskap att utforska. Tusen tack för tipsen!

2009-08-31 @ 22:19:15
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Jag är näääästan klar med "Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)" av Anneli Jordahl, men nu när jag läst ditt inlägg så blir jag ju lite sugen på att läsa mer i Sylvia Plaths dagböcker. Har haft den hemma i evigheter, men bara läst en del.

2009-08-31 @ 23:24:01
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Ja, jag tänkte ta mig an hennes dagböcker någon lördag i höst när det är riktigt mörkt och murrigt ute. Det känns som att man måste ha några sträckläsarsessioner med den för att komma någonvart, speciellt med tanke på att den inte finns i pocket och den inbunda är pretty big.

2009-09-01 @ 14:49:24
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

(det senaste var svar till bokstävlarna) :)

2009-09-01 @ 14:49:37
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback