Veckans boktips, vecka 49



Den här veckan vill jag tipsa om ännu en underbar läsupplevelse. I skuggan av ett brott är en berättelse som delvis är baserad på en sann historia men ändå inte. Grundstommen handlar om den von Sydow som tillsammans med två hembiträden och sin sons fru, blev mördad av sin egen son 1932 i Stockholm. Morfadern råkar vara författaren Helena Henschens morfar.

Utöver det så är det här en riktigt underbar roman med ett språk som gör att boken fastnar direkt. Författaren utgår från små korn ur verkligheten och broderar ut dem därifrån. Hur känner karaktärerna, vad gör de en vanlig dag, vad pratar de om?

Om du, som jag, har svårt för deckare så behöver du inte oroa dig. Det är nästan inget fokus alls på polisutredningar och så vidare - sådant som jag tycker kan bli så tråkigt att läsa. Istället är det en fängslande och välskriven historia om några stockholmska personer under tidigt 1900-tal. Jag kan varmt rekommendera den.

Ännu har jag inte läst Hon älskade, Helena Henschens andra bok, men har den i bokhyllan och hoppas att den är en lika underbar läsupplevelse som I skuggan av ett brott.

Har ni läst boken, och vad tyckte ni i så fall?

Förresten. För fler veckans boktips, klicka på ettikettnamnet nedanför inlägget (veckans boktips) så kommer alla samlade.

Kommentarer
Postat av: Lotta

2009-12-06 @ 09:38:24
Postat av: Lotta

Jag har läst den. Satt en hel dag i skuggan i somras och njöt. Den är som du säger väldigt bra.

Tyvärr blev jag inte lika imponerad av Hon älskade.



Lotta

Postat av: Szofia

Jag fick faktiskt boken i julklapp av en arbetsgivare för flera år sedan 2002 eller 2003 kanske. Jag tyckte den var jättebra. Kanske inte så mycket historien i sig som det tidsdokument av Sverige som den gav.

2009-12-06 @ 12:24:40
URL: http://bitterfitta.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lotta: Vad tråkigt att Hon älskade inte var lika imponerande men jag måste nog läsa den ändå :)



Szofia: Ja, så kände jag med, det var ett sjukt intressant tidsdokument av Sverige och Stockholm på den tiden!

2009-12-07 @ 22:32:58
Postat av: Boktoka

Jag har också läst båda Henschens böcker och kan väl säga att de har ganska olika förutsättningar. I skuggan av ett brott kan ju glida ganska fint på den spänning som själva brottet skapar. Hon älskade har inget brott att hänga upp det på utan är en roman om ett verkligt liv. Ett mycket spännande porträtt och även den ett viktigt tidsdokument.



Så ställ om förväntningarna och ha en trevlig läsning!

2009-12-12 @ 23:58:28
URL: http://www.boktoka.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback