Veckans boktips, vecka 51



Här kommer ett något försenat boktips för vecka 51. Jag vill tipsa om Skynda, kom och se av Lotta Lundberg. Det är en sorglig men otroligt välskriven berättelse som borde få mer uppmärksamhet än den fått. Såhär skrev jag när jag läste boken för några år sedan - och det får säga det mesta:

Jag sitter uppkrupen i soffan och läser. Inom mig går något sönder. Sakta ställer jag ifrån mig kaffekoppen. Ute regnar det, förstås. Så passande på något vis. Skynda, kom och se gör mig ont att läsa, det ska inte förnekas. Och ändå, jag älskar den.

Dvärgarna Glauer och Ka flyr från ett förnedringens nöjesfält i USA, till Europa. Väskorna har de packat fulla med hopp. Det är 30-tal och i Berlin finner de allt annat än en hoppfull och inspirerande miljö.
Ondskans soldater marscherar på gatorna med steila ljusblå blickar och armen högt i luften. Ja, ni vet. Och som dvärgar lever de farligt i denna miljö. De åker till Stockholm tillsammans med andra dvärgar.
I Sverige ska de nog uppskattas, tas på allvar. Eller hur, så måste det väl vara?

Boken är fantastiskt skriven, jag lär känna huvudpersonerna, känner med dem. Våndas, förundras och älskar denna bok.


Har ni läst Skynda, kom och se? Om inte: Gör det!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Har sneglat på den otaliga gånger, har den oläst (i gott sällskap av många andra olästa..) i bokhyllan :P

2009-12-29 @ 14:05:08
Postat av: Lisa S

Jag har läst den - håller med, den är en stark upplevelse. Enligt mig Lotta Lundbergs bästa.


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback