Därför läser jag






Cool bookish bild, världens snyggaste omslag och bästa bok, plus den underbara författaren Francoise Sagan.



Ibland funderar jag på meningen med litteratur, meningen med att läsa. Varför läser jag så mycket? tänker jag. Varför köper jag så mycket böcker? Och den frågan kan ju göra en galen, för då kan man börja undra varför man handlar kläder eller varför man tycker om att käka ute istället för hemma, eller varför man vill ha fint hemma. Och då sitter man till slut och undrar vad meningen med livet är.

Riktigt så långt tänkte jag inte gå nu, men däremot tänkte jag motivera varför jag läser. Gör gärna detsamma, varför läser ni? Svara i era bloggar och länka till inläggen genom att kommentera på detta! Om du inte har någon blogg, så skriv ändå i kommentarsfältet varför du läser. Det är så intressant att veta hur andra ser på läsningen som process, så att säga.

Jag läser för att...

... det är ett sätt för mig att koppla av. Ofta frågar folk som inte själva läser: Hur finner du ro att läsa? Och då svarar jag att det är läsningen som ger mig ro, inte att jag nödvändigtvis har det innan. Och undrar i mitt stilla sinne hur folk kan ha ro att kolla på Idol eller Robinson. Inte för att det ena behöver utesluta det andra, men ändå.

... i böckerna finner jag nya insikter, nya saker att diskutera, nya tankar. Jag dyker in i någon annans (fiktiv eller verklig person) tankar och värld och får på så sätt något att relatera min egen värld till. Detta är väldigt intressant tycker jag.

... jag får veta hur det kan kännas att bo på andra sidan jordklotet eller hur det är att bo på andra sidan gatan och vara någon annan än jag.

... jag får språklig inspiration (om man har tur!) som jag kan använda mig av när jag själv skriver, eller i mitt jobb, eller bara för att bli lite mer inspirerad i vardagen.

... mitt hem blir fint och berikat med en massa färger och former, jag kan sträcka ut handen och öppna en bok - och voilà - vara någon annanstans för en liten stund

... det är en konstnärlig upplevelse att läsa. Som en god karamell för hjärnan. (Tänk Drömfakulteten - ja, jag vet att jag tjatar om den!)

... böcker är perfekt att diskutera. I bokcirklar, med vänner, med nya människor. Böcker funkar alltid!

... det är ett sätt att försöka förstå samhällen, tendenser, beteenden och själv lära sig till på köpet.

.... det gör mig glad, intelligent, lärd och inspirerad.

Såja, nu får det räcka. Varför läser ni?

Kommentarer
Postat av: Marita

För att det är livet och för att det är ett sätt att få uppleva andra världar och få vidgade perspektiv. Jag är aldrig ensam när jag läser och jag kan komma vart som helst i tid och rum.

Postat av: Sofie

härlig lista. Jag tycker att du på pricken har fångat varför det är bra att läsa. Jag läser främst för avkoppling. Det finns inget bättre än att leva sin in i en annan värld eller i en annan persons psyke och bli helt uppslukad.

2009-06-17 @ 23:18:56
URL: http://sofiemarika.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag läser för att jag äntligen upptäckt hur underbart det kan vara att förlora sig i en bok! Jag är 25, det tog ett tag innan jag upptäckte det, men jag är så glad att jag gjorde det till slut, jag trodde verkligen att jag aldrig skulle bli en riktig bokläsare... :)

2009-06-18 @ 00:41:38
URL: http://idasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tack för era svar, så kul att höra hur andra ser på sitt läsande. Speciellt hur "läsmänniskor" such as myself ser på det!



och ida: bättre sent än aldrig, nu kommer du säkert aldrig vilja sluta läsa igen!

2009-06-18 @ 14:43:51
Postat av: Anna

http://zucchino.blogspot.com/2009/06/lasa.html

2009-06-18 @ 14:52:11

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback