Gomorra av Roberto Saviano (28 januari 2009)





I början tyckte jag att Gomorra verkade väldigt bra. Eller bra är kanske fel ord. Den väckte mitt intresse hursomhelst. Gomorra handlar om den neapoletanska maffian, camorran.
Det är en faktaspäckad och intensiv reportagebok.

Jag skrev nyligen om reportageböcker och rekommenderade då Gomorra. Jag hade inte läst klart den då, men tänkte att den väl ändå borde nämnas i sammanhanget. Framförallt med tanke på det ämne Saviano behandlar.
Problemet är inte att det han skriver inte är intressant.
För det är det. Det är rått och massivt och vapen och blod. Det handlar om hur camorran kontrollerar så mycket mer än endast den illegala marknaden. Camorran är överallt, infiltrerade i nästan varje samhällelig instans.
Och inte bara i Italien. Vi snackar Europa här.
Vi snackar världen.
Vi möter småpojkar som växt upp i en mijö så rå och okultiverande, att de inte lärt sig skilja på film och verklighet. Småpojkar som är arton och tror att det är försent att vända sin kriminella vardag till en icke-kriminell sådan.
Småpojkar som skjuter andra småpojkar för att de tror att det är tarantino-häftigt. Som börjar gråta när de märker att verkligheten inte innehåller några "BRYT!".Vi möter stora pojkar, män, med vapen och makt. Som mördar de som snor spaden från dem i sandlådan. Fast vuxenmotsvarigheten till det. Större än så behöver det inte vara. Är det inte.Vi möter sorg och elände, en maffia så djupt rotad att man inte vet var man skulle börja gräva för att bli av med den.

Det enda problemet med Gomorra är att den är FÖR faktaspäckad. Det är FÖR många namn, FÖR många småstäder som namedroppas. FÖR mycket rättegångscitat. Det är så mycket fakta att det känns som en bok man läser till en tenta. Och det är tråkigt, för Saviano har så mycket att säga. Och så viktiga saker.Bortser man från hur faktaspäckad den är och kanske parallelläser den samtidigt som någon annan (lättsmält) bok, så är den faktiskt läsvärd. Man hajar till gång på gång, på gång.

Nu har han ett dödshot på sig från camorran för att han skrev den här boken. Har ni läst den? Vad tyckte ni?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback