Kurslitteraturen har tillfälligt tagit över (14 februari 2009)

Lite självvalt läser jag varje dag. Man vill ju inte gå under i kurslitteraturträsket direkt.

Ja. Så var det klart. Första delkursen. Igår delades vår hemtenta i första litteraturvetenskap-momentet ut. Antiken och medeltiden. Mycket av mina dagar har fokuserats på att läsa just kurslitteratur.

Vi har läst Iliaden och Odyssén. Bibeln. Vi har läst Aristoteles "Om diktkonsten" och Augustinus "Bekännelser".
Grekisk lyrik av Sappho och romersk dito av Catullus, Horatius.
Vi har läst moraliteter som "Spelet om envar", grekiska tragedier som Konung Oidipis, Medea och Agamemnon, romerska härmtragedier som Aeneiden.
Medeltidsballader, den krigiska "Rolandssången" och cornelis-aktiga ballader av Villon.
Isländska korthuggna sagor, fulla av namedropping. Birgittas uppenbarelser. Och en hel massa facklitteratur förstås.

Jag betvivlar starkt att någon skulle orka läsa recensioner av dessa antika och medeltida texter. Däremot hittar man på flera ställen vackra formuleringar och flera av texterna är givande och inspirerande att läsa. Andra desto mindre. Men ändå. Jag är glad att ha fått läsa all denna urgamla litteratur som man annars aldrig ägnat så mycket tid åt. Är man en person med mycket existentiella funderingar, så finner man i den antika litteraturen många svar.

Självklart läser jag eget samtidigt också. Dock har det inte blivit mycket tid för det de senaste veckorna. Fullt upp nu med fikor, middagar, jobb, skola, träning och så håller jagh på med ett nytt skrivprojekt jag gärna ägnar mycket tid åt. Både på söndag kväll och måndag har jag mina två bokcirklar och har inte hunnit läsa ut böckerna. Aj, aj, aj! Får läsa så långt jag hinner helt enkelt. Med antiken snurrandes i huvudet är det skönt att koppla av med helt nutida litteratur.
Vad läser ni just nu?

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback