Sorg över det litterära krympandet

Idag var jag på stora aka. Min favvoaffär, den jag går till ibland och bara totalt shoppar loss på pocketavdelningen. Det brukar bli en del böcker då, kanske tio stycken. Idag var jag där för att leta några pockets till kursen. Strosar i sällskap med min vän Karin mot den ljuva paradisiska pocketavdelningen. Bara för att upptäcka att den är flyttad!

Redan för några veckor sedan anade jag oråd när de på aka mästersamuelsgatan hade stängt ingången via pocketavdelningen, och man var tvungen att gå runt. Nu fick jag det alltså bekräftat. Den hade flyttats till det stora rummet, där alla böcker är. Och det sorgliga var hur den hade krympt! Det jag förfasande läst om i diverse bokbloggar, att akademibokhandeln ska börja bli mer topplisteinriktade, börjar nu märkas i butik.

Förhoppningsvis leder detta till att de mindre privata bokhandlarna växer och etableras än mer, och får en massa fler kunder. Problemet blir då: Hur uppstår ny topplistelitteratur? Om man ska generalisera är väl topplistekonsumenterna (de som BARA läser sådant) inte särskilt bevandrade i litteratur generellt (åtminstone inte på ett nördigt plan) och kanske inte har koll på det nya som kommer ut. Särskilt inte om det inte går att hitta i butik. Näthandel är ju toppen, jag är själv storkonsument hos adlibris. Men där kan man inte botanisera, på måfå dra ut en bok ur hyllan och hitta något man annars aldrig hört talas om.

Det var sorgligt att se den lilla undanskuffade, glesa pocketavdelningen med lika få pockets som akademibokhandeln på sergels torg ungefär. Ett kultursverige som tynar bort känns inget vidare. Framför allt inte ett kultursverige som inte har plats för de som läses av få, för poeterna och de som inte ämnar skriva som Liza Marklund. Nä, dags att läsa lite.

Kommentarer
Postat av: Maria

"Hur uppstår ny topplistelitteratur?"



På ICA. ;)

Postat av: karin

det har du helt rätt i. samtidigt, som jag sa när vi pratade om det, handlar det ju även om ett slags kommers i litteraturbranschen. jämför man med såväl musik som film så är ju (för att använda en tabubelagd term) "finkulturen" förbehållen dem som vet var de ska leta. musik och film som inte säljer skuffas undan i de mindre kommersiella handlarna, dit de som brinner för kulturen tar sig. samma sak gäller ju faktiskt böcker. jag hittar inte gunnar ekelöfs samlade verk på aka längre, inte heller victoria benedictssons brevsamlingar eller strindbergs mindre populära romaner. så då får jag gå till antikvariat. även om nutidslitteraturen inte hamnar på antikvariat, så kommer den ju hamna i de finkulturella bokhandlarna där de belästa handlar. och handen på hjärtat, de som gillar liza marklund kommer inte att gilla min bok. hellre då att de som uppskattar den läser än en massa som avslutar med ett ringande "que?". am i right? kram!

2009-04-02 @ 19:16:14
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Maria: Hu,hemska tanke!



karin: Jo, självklart är det så, du har helt rätt. Tycker bara det är härligt att man i bokhandlar tidigare har kunnat hitta även sådant man annars inte skulle ha kommit över. men visst måste man acceptera kommersen och visst vill man inte bli älskad av liza marklund-fans (eller... jag är ambivalent i den frågan eftersom jag ju vill kunna leva på mitt författarskap någon gång i framtiden, i en ljuv dröm, och därmed rent krasst vill sälja så mkt som möjligt så att jag kan skriva mer, mer, mer). kram!

2009-04-07 @ 15:38:58
URL: http://ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback