Busy with Selma Lagerlöf!



Alla i vårt land har väl en relation till Selma Lagerlöf, om inte annat så pryder hon ju faktiskt en av våra vanligaste valörer i sin fina stora hatt. Men hur stor koll har man egentligen på henne?

Jag minns att jag läste Nils Holgersson när jag var kanske åtta, och jag minns att jag tyckte den var så häftig. Jag minns också att jag kände mig väldigt duktig, som tog mig igenom den tjocka boken på kvällarna. Men annars har det inte blivit så mycket Selma läst för mig, tyvärr. Nu har jag fått chanset att, genom litteraturvetenskapen, läsa Gösta Berlings saga. Och trots att 1800-talshemtentan redan är inlämnad, så tänker jag läsa ut den ändå.

Men boken är som en ljuv karamell, jag vill njuta av varje ord eftersom jag älskar hur det är som en enda saga för vuxna. Därför parallelläser jag en annan bok nu, för att få njuta Selma i små bitar. Och hon skriver ju alldeles gudomligt, inte konstigt att kvinnan var den första (kvinnan) att norpa nobelpriset i litteratur! Det kommer garanterat bli mer Selma för mig i framtiden. Men portionerat under åren, så att man inte läser allt i ett svep.

Har ni några förslag på Selma-böcker som bara måste läsas? Minns att vi läste Herr Arnes penningar i gymnasiet, men det kanske är dags att köra den igen. Fler förslag? Vad tycker ni om Selma?

Kommentarer
Postat av: snowflake

Kejsarn av Portugallien tycker jag är fin.

Postat av: karin

charlotte löwensköld och löwensköldska ringen! läs läs!

2009-05-03 @ 17:52:51
Postat av: H alias violen

En herrgårdssägen

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

tack för era fina tips!

2009-05-24 @ 08:57:59

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback