Gör vad du vill av Erlend Loe (och bloggpepp)



Det här är en liten tunnis (150 sidor ungefär) i dagboksform. Huvudpersonen (och tillika dagboksskriverskan) är Julie, 18 år. Hon har förlorat hela sin familj i en flygplansolycka och är nu ensam kvarlämnad med ett alldeles för stort hus, en massa pengar och saker.

Hon börjar skriva dagbok och man får som läsare ganska direkt veta att hon vill ta livet av sig. Hon är ju ensam i världen nu, vad har hon där att göra?
Därefter får man följa henne i eskapader av allehanda slag. Boken är skriven på ett dråpligt och faktiskt överraskande sätt, det är något nytt med tonen. Något som dock påminner om Naiv. Super av samma författare. Jag kan rekommendera Gör vad du vill, den känns ny och rolig och går snabbt att läsa, men lämnar en med många tankar.
Den är ingen mindblowing bok but i like it!

--

Förresten, jag är väl sist i universum om detta men under morgonen har jag suttit och läst HELA
Black Ascot-bloggen från början till slut. Den är alldeles, alldeles underbar. Även om det bara är en fejk och reklam för Malmö Opera. Det spelar liksom ingen roll, jag läste från dag ett till sista dagen. Gör det ni med, vetja, det är litteratur i bloggform!

Och Förlagsredaktören verkar ju också vara en fejk/reklam för en bok som släpps i höst, men är inte desto mindre rolig läsning.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback