B-uppsats om Aprilhäxan

Gud, vad svårt det är i början av en stor uppgift, typ som B-uppsatsen. Allt är lite förvirrat. Ofta är jag förvirrad lite längre än andra människor, och skriver allt dubbelt så snabbt som dem. Så det går väl jämnt ut i slutändan.

Bokbabbel var nyfiken på vad jag ska skriva B-uppsatsen om, så jag tänkte tillägna det ett litet inlägg. Det är ju ändå skönlitteratur vi pratar om.

Eftersom jag valde fördjupningskursen Magisk realism, så är det inom det området jag ska hålla mig för min uppsats. Jag väljer att skriva om Aprilhäxan av Majgull Axelsson, en bok jag läste för några år sedan och tyckte mycket om. Min frågeställning lyder:

Det jag har för avsikt att välja att skriva min B-uppsats om är Majgull Axelssons Aprilhäxan. Jag ska försöka titta närmare på romanens fyra huvudkaraktärer, och jämföra dessa kvinnor med varandra, för att finna skillnader och likheter. Jag kommer att ta hänsyn till såväl deras språk som personligheter.

Nu återstår bara att hitta en metod, sekundärkällor, avgränsa frågeställningen än mer och så vidare i all oändlighet. Men det är lugnt. Gör jag inget den här veckan, så kommer det nästa. Det är så det brukar vara.

Kommentarer
Postat av: Magix

Ibland blir jag lite avundsjuk på det svenska systemet där man visserligen har kortare tid på sig, men ändå några konkreta veckor avsatta åt stora uppsatser. Här ska våra uppsatser liksom skriva sig själv vid sidan av övriga studier - därför kämpa jag nu med att hinna tänka lite på min magistersuppsats(!!) vid sidan av alla oändliga studiepoäng i biämnena jag ännu borde samla ihop...

Postat av: Maria

Vilket intressant ämne, hoppas att du berättar lite om vad du kommer fram till sedan. :)

2009-11-03 @ 12:08:39
URL: http://www.unt.se/bokbloggen
Postat av: Tekoppen

Oroa dig inte, B-uppsatsen gick betydligt lättare än vad man kunde tro :) Åtminstone för de som inte var otroligt tidsoptimistiska. När jag tänker efter så var det en del som inte hann klart, men det tror jag knappast att du är i farozonen för! Och kul är det ju, när man väl kommit igång!

2009-11-05 @ 08:07:03
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Det lät jobbigt det där, stressigt! Samtidigt känner jag nu att det blev FÖR lång tid, jag latar mig mest när jag har tänkt plugga eftersom "oceaner av tid" ligger framför mig. Men snart är det inlämning liksom, tiden går ju så snabbt.



Maria: Ja, det kan jag absolut göra. Det blir ett inlägg när den är klar!



Tekoppen: Jag ÄR ju jäkligt tidsoptimistisk men tack för peppen. Och klart hinner jag nog, frågan är snarare hur resultatet blir. Men kul är det, att leta citat i boken. Inte lika roligt att leta sekundärkällor, jag är sjukt dålig på det.

2009-11-10 @ 21:05:45
Postat av: Camilla

Hej!

Jag har skrivit en C-uppsats (sjuksköterskeutbildningen) och jag vet att tiden var ändå det som var besvärligast, för visst fick vi klart vår uppsats men inte under de 10 veckor som var avsatta. Utan vi fick fortsätta den sista terminen ut samtidigt som vi hade annat på gång. Men Godkända blev vi.



Aprilhäxan är en bra bok och jag gillar ditt tema så jag hoppas precis som Maria får se lite mer om uppsatsen sen. /Camilla

2009-11-18 @ 13:16:33
URL: http://aftonbladet.blogg.se/camilla

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback