Veckans boktips, vecka 44



Såhär coolt är tyvärr inte min upplagas omslag. Innehållet är dock detsamma.

Den här veckan vill jag tipsa om en bok som kanske är ännu kändare som film. Filmen har jag inte sett, så den kan jag inte uttala mig om. Men jag minns att boken gjorde stort intryck på mig när jag läste den för några år sedan.

A clockwork orange av Anthony Burgess handlar om en grym och oempatisk gängledare, som kan slå utan att känna och begå brott utan att ångra sig. Han älskar våld och klassisk musik. Språket är ganska svårt att komma in i, då huvudpersonen och hans kompisar har ett eget språk, som jag har för mig ska vara någon blandning av ryska och engelska. Fast jag läste boken på svenska, så det blev väl ytterligare någon blandning då. Men när man väl vänjer sig, så går läsningen smärtfritt.

Boken kan nog ses som en dystopi, den utspelas i en framtid då våld är vardag. Huvudpersonen hamnar i fängelse och utsätts för ett experiment som ska slipa bort hans benägenhet för våld och göra honom till en god medborgare. Problemet är bara att det som sker i ett sådant experiment är att hans individualitet slipas bort. Nog kan han passa in i ett samhälle, men utan egna särdrag.

Mer behöver jag inte skriva om handlingen. Visserligen var det några år sedan jag läste boken, men den gjorde intryck på mig och jag tänker fortfarande på den ibland. Dystopier har ofta den effekten, att jag minns dem långt efteråt. 1984, som jag tipsade om för några veckor sedan, och även Kallocain tänker jag också på ganska ofta. A clockwork orange är en annan typ av dystopi, eftersom den fokuserar på individen snarare än samhället. Men den speglar också ett kallt och cyniskt samhälle, som vill stöpa alla i samma form.

Har ni läst boken, eller kanske något annat av Burgess? Han skrev tydligen runt 50 romaner under sitt liv, men själv har jag bara läst den mest kända än så länge.

Kommentarer
Postat av: Anna

Synd att det där inte var ditt omslag. Det var extremt snyggt!

Postat av: snowflake

Men! Den där boken har jag ägt! Var f-n har den tagit vägen?

2009-11-01 @ 14:25:49
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Ja, visst var det? Nästan så man ska beställa det exet bara för omslagets skull, haha.



snowflake: Åh, nej. Böcker som kommer bort är det värsta som finns!

2009-11-03 @ 14:05:23
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback