Poesiföreställning igår (eller inspirationspoesi, 3)



Igår var jag och en vän på Ordsprak, på Stadsteatern. Det var en föreställning som gick i ett rasande tempo, och som jag är glad att jag gick på. Lite tråkigt (men inte oväntat) att många stolar gapade tomma, eftersom folk förknippar poesi med något svårt och jobbigt, som man knappt förstår något av. Ett rykte som ju verkligen inte stämmer.

Under föreställningen var coole Kung Henry värd. Jag har bara hört talas om honom någon gång tidigare, från kompisen jag var där med igår. Men han öste energi och läste dessutom upp lite egna grejer. Hans poesi lutar åt hiphophållet, går snabbt och är oerhört konkret och rak. Han var en av de två jag verkligen blev förtjust i igår.

Sedan var det en hel del som jag inte tilltalades av. Något var för svårt, något annat ville vara svårare än det var, och något tredje liknade mer stand-up än poesi/slam.

Men det som gjorde kvällen minnesvärd var Kung Henry och en för mig helt ny bekantskap, Anis Mojgani (från USA). Han har vunnit en massa priser i poetry slam och är, vad jag förstår, rätt erkänd inom den världen. Det förstår jag! Hans poesi var så fantastisk, och han läste upp den med sådan inlevelse, att jag inte tror han lämnade någon oberörd. Det allra första jag gjorde när jag kom hem, var att klicka in mig på adlibris, för att upptäcka att en av hans böcker finns där. Den stora beställning jag filat på några dagar nu ska beställas imorgon, och då är hans bok ett måste. Den här hittade jag, ett av hans liveperformances. Se det som inspirationspoesi, del 3 till
poesiutmaningen!






Det går en Ordsprak-föreställning ikväll också, på Stadsteatern, fast med andra poeter från världens alla hörn. Är du extremt spontan, i motsats till mig, så kan du gå på den. Det finns säkert biljetter kvar!

Nu ska jag fortsätta läsa en riktig roman. En hittills väldigt härlig roman, dessutom.

Kommentarer

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback