1001 böcker + min kulturtyp

Jag har spanat lite på den här raringen:



Frågan är om den snarare stressar mer än den inspirerar till läsning? Jag har filmens motsvarighet, men eftersom film inte är ett lika stort intresse som litteratur, så känns det mer okej. Jag bläddrar i den ibland, tänker "jaha, den där filmen kanske man borde se", och så är det inte mycket mer än det.

Dessutom kanske det räcker med de milslånga staplar av olästa böcker som hägrar i lägenheten?
Books versus cigarettes skriver om just bokhögarna. Och då tänker jag att boken ovan kanske får vänta ett tag ändå. Det brukar trots allt räcka med att klicka mig in på adlibris eller springa in på pocketshop, för att hitta sådant jag vill läsa... Har ni boken?

Ännu ett länktips här, för Bokstavlarna tipsar om ett kulturpersonlighetstest, som jag självklart gjorde. Utan vidare kommentarer (min bokiga sida uteslöts tydligen!) så presenterar jag mitt resultat, som självklart bör tas med en rejäl nypa salt:


Testa ni med och ha en fin fredagskväll. Själv har jag högtidsstund med tidningen Vi läser och Lars Winnerbäcks sprillans nya skiva. Det hela är väldigt populärkulturknarkigt och fantastiskt på alla vis.

Kommentarer
Postat av: Magnus J

Kanske skulle du ge dig i kast med "Tusen svenska klassiker" istället. Det är svensk litteratur ifrån 1956 och framåt (+ filmer, skivor och tv-program) som på något sätt haft ett stort genomslag. Det är inte riktigt lika många böcker att läsa som "1001 böcker..." Dessutom är urvalet hållet till Sverige.

Postat av: Vixxtoria

Jag gjorde också det där testet, men jag fick inte tips på några radioprogram. Vad är det för orättvisa? Jag vill också lyssna på radio. (jag kommer inte ihåg vad jag var, men det var nog samma sak som bokstävlarna, tror jag.)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magnus J: Ja, kanske det, fast jag såg när de pratade om den boken i Babel och blev inte så sugen då faktiskt. Det kändes mer som en nostalgitripp deluxe, men jag ska lägga ditt tips på minnet och bläddra i boken vid tillfälle.



Vixxtoria: Det stod liksom längst ner, så att man knappt såg det. Men jag hade gärna gett bort mina tips, för jag lyssnar aldrig på radio, haha!

2009-09-21 @ 13:03:14

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback