Andarnas hus av Isabel Allende



Då är den första skönlitterära boken i
litteraturkursen utläst. Tur att jag valde magisk realism som fördjupningskurs, för det här skulle jag inte ha velat missa!

Ibland tycker jag att det absolut finaste med läsning är när man helt kan slukas upp av en text och vara i den på något sätt. Så blev det med Andarnas hus och jag insåg att jag faktiskt har saknat en riktig roman-roman.

Andarnas hus spänner över många år, en hel släkts historia broderas ut på ett språk som aldrig blir tråkigt, utan som ständigt vimlar av ord utan att heller bli komplicerat och svårläst. Och trots att Allende presenterar så många karaktärer även på djupare plan, så blir jag aldrig förvirrad. Jag tror att anledningen till att hon lyckas med att skriva en 500-sidig roman utan att tråka ut på en enda sida, är att hon älskar sina karaktärer. Hon är varsam med dem som om de fanns också i verkliga livet, och empatiserar med dem, något som lyser igenom och gör att jag njuter av läsningen.

Vi möter Clara den klarsynta, som kan få tekoppar att sväva och som får föraningar om vad som komma skall och ivrigt varnar sina familjemedlemmar. Esteban Trueba är hennes make, en man med temperament och raseriutbrott som få andra, en man som vill styra och ställa. Och vi möter barnbarn och grannar, fiender och bekanta, samt landets historia i stort: Hur det under romanens gång förvandlas från fredlig demokrati till en diktatur i upplösningstillstånd med klasskillnader så stora att det byggs murar emellan olika stadsområden. Det som för handlingen framåt är hur alla familjemedlemmars historier, kärlekar, faror, olyckor och vardag växlas med varandra, och hur man ständigt vill veta vad som händer med dem alla. Överlag känns klasskillnaderna oerhört närvarande igenom hela berättelsen.

Folk krymper (mycket), saker svävar, andar talar till människor och sierskor ser in i framtiden. Det är härligt och annorlunda, väldigt förvånande under läsandet av en vuxenbok.

Som ni redan märkt tycker jag mycket om Andarnas hus och kan verkligen rekommendera er att bara kasta er in i den nu när hösten kommer. Har ni läst den? Vad tyckte ni?

Kommentarer
Postat av: ewa

Hej!

Det är väldigt många år sedan jag läste Andarnas hus. Men jag tänker på den fortfarande, tror att jag fick en liknande läsupplevelse som du. Det är det absolut häftigaste att "vara i", som du uttrycker det, en roman. Att få vandra på samma gator, älska och gråta med karaktärerna. Läste även Allendes andra tidigare böcker men fick aldrig samma upplevelse igen...

Antar att du har läst Hundra år av ensamhet av Garcia Márquez, annars läs den!

Winterson hör till mina favvoförfattare, hennes Fyrväktaren är underbar!

Middlesex av Jeffrey Eugenides är en roman-roman. Har bara läst halva men vilken bok! Får tyvärr lämna den åt sidan ett tag men det är härligt när man vet att man har en god bok som väntar

mvh ewa

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

ewa: Ja, det är verkligen underbart att vara med karaktärerna som om man kände dem även i verkligheten, och få mer förståelse i hur det kan ha varit att leva på en annan plats, i en annan tid. Jaså, jag hade faktiskt tänkt läsa mer av henne men det var tråkigt att höra att du inte tyckte hennes andra böcker var lika bra. Är de alla magiskt realistiska eller bara Andarnas hus? För det var en stor del av tjusningen tycker jag.

Jag håller på med Hundra år av ensamhet just nu faktiskt, också till kursen men det är en bok jag velat läsa länge! Åh, jag har inte läst Winterson men då ska jag genast göra det, har den boken i min bokköplista så då är det dags att slå till. Middlesex har jag läst hela och håller med om att det verkligen är en roman-roman av hög kaliber. Även "Sugar" av Michel Faber, "Fågeln som vrider upp världen" av Murakami och "Blonde" av JC Oates är romanromaner jag kan rekommendera väldigt varmt. För att nämna några :) kom gärna med fler sådana tips om du har några, i love it.

2009-09-12 @ 15:37:26
Postat av: aida

jo, någonstans där långt inne har jag minne av att hå plöjt boken. Såg den nya pocketupplagan och blev lite sugen att plocka upp den igen. Din recension gjorde inte saken bättre.:)



Sen ville jag bara tipsa om en ny kokbok. Såg den alldeles nyutkomna Hälsokokboken av Ulrika Davidson. Icas bokförlag. Den boken var verkligen något att rekommendera, till ett överkomligt pris.

2009-09-12 @ 18:24:14
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: ewa

Jag återkommer, sitter med en hemuppgift för kursen jag går...

Så här på rak arm Sekwas böcker! Speciellt Utrop av Céline Curiol och Leonora Mianos böcker. Men det är inga magiskt realistiska.

Kanske man kan kalla Fyrväktaren för magisk, men inte som Allende. Jag funderar lite över vad man kan kalla den.

Dina förslag ligger på min väntelista :) Alla tre!

mvh ewa

2009-09-12 @ 18:30:40
URL: http://bokerier.blogspot.com/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

aida: Ja, kör, den är så fin! även om den är lite tantsnuskvarning ibland när de är liderliga och kärleksfulla, men det är så marginellt att man kan skumma styckena utan problem. :)



Vad kul att du tipsar om kokböcker, ska klicka hem några skolböcker i veckan och då tänkte jag ta med den du tipsade om sist. Kanske Ulrika Davidsons också då, tack för tipset!



ewa: Åh, de böckerna har jag inte läst, tackar för tipset. Nej, magisk realism är ju verkligen inget krav, haha. Blev bara lite inne på det nu, men vi ska läsa massa sådana böcker under terminen så fler sådana tips lär komma här i bloggen också.

Kul att du redan varit sugen på mina boktips, de är väldigt läsvärda böcker alla tre!

2009-09-13 @ 20:54:29
Postat av: Carina

Åh, den här läste jag när jag gick på gymnasiet och jag verkligen älskade den! Tyvärr minns jag inte varför, men den borde tåla en omläsning. Tack för påminnelsen!

2009-09-14 @ 13:08:55
URL: http://bokbiten.blogg.se/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Carina: Ja, den tål garanterat en omläsning, go for it!

2009-09-14 @ 14:56:42

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback