Påminnelse om min opretentiösa poesiutmaning



Hörni, ni glömmer väl inte bort poesiutmaningen? I april har jag läst en massa dikter från mellankrigstiden och det blir april månads poesiläsning för min del. Jag har läst sådana poeter som Birger Sjöberg, Artur Lundkvist, Gunnar Ekelöf, Harry Martinson och Karin Boye. Och jag måste erkänna att Boyes poesi, som jag såklart också har läst tidigare, inte alls faller mig i smaken. Jag tycker att det är alldeles för traditionellt. Hellre läser jag om smäckra lyftkranar i hamnen och arbetande män som inte har en stunds vila. Jag föredrar faktiskt politiskt doftande poesi framför naturromantisk sådan.

För att påminna lite om poesiutmaningen:

Jag tycker inte att poesi måste analyseras. Många är rädda för poesi just för att de tror att det är så svårt och obegripligt. Själv tycker jag att poesin bara kan läsas i ett flöde, som att titta på en tavla till exempel. Det fina i det blir att njuta av ordflödet och låta associationerna komma fritt. Utan nödvändig analys. Det är åtminstone så jag läser poesi.

Utmaningen går ut på att läsa en diktsamling varje månad. Den här månaden blev det inte en sammanhållen diktsamling för min del, men ändå en hel del (inspirerande) poesi.

Visst är ni fortfarande på?
Klicka på kategorin Poesiutmaning under det här inlägget för att se allt jag har skrivit om utmaningen.

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Jag håller på att läsa Sara Hallströms nya som får bli aprils för min del. Håller helt med dig om att poesi inte alls behöver analyseras.

Postat av: snowflake

Bra påminnelse, jag har ett par fina som väntar.

2010-04-26 @ 10:15:14
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Tekoppen

Jag håller på med Johannes Anyurus tredje men mitt läsliv är ganska stiltjedrabbat just nu. Har väl hunnit en tredjedel av denna 350-sidiga mastodontdiktsamling.

2010-04-27 @ 09:08:00
URL: http://www.omvardande.blogspot.com
Postat av: snowflake

Läser nu Frieda Hughes, fantastisk igen!! Tack för påminnelsen.

2010-04-28 @ 10:50:25
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lilla O: Härligt att du håller med mig!



snowflake: det låter bra. :)



Tekoppen: Ja, mitt är också stiltjedrabbat dessvärre. Hur är städerna inuti hall?

2010-05-02 @ 16:31:31

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback