Veckans boktips, vecka 16



Den här veckan vill jag tipsa om en bok som är en av mina favoritböcker. Säkert har många av er läst den, men man vet ju aldrig säkert. Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm är Doris och Sandra. Syster natt och syster dag. Och den amerikanska flickan som dog. Och Träsket, vodka, ålänningen som är Sandras pappa. Det är tyger. Vackra tyger. Och bassängen i huset i den dyigare delen av skogen. Bassängen utan vatten, där Sandra och Doris leker lekar som kanske blir allvar.

Boken utspelas i Trakten - en håla någonstans i Finland. Språket är väldigt speciellt, som jag har fått uppfattningen om att Fagerholms språk ofta är. Jag minns att en av mina bekanta läste boken och var typ, "vad är det för fel på språket?" Så jag tror det är ett språk man älskar eller hatar. Det är mycket punkter (alltså inte ... utan korta meningar) och tar ett tag att komma in i, men är väl värt mödan. När man väl är fast så är man verkligen fast. Och det ger inte en avskalad känsla. Språket liksom myllrar fram handlingen.

Att jag ännu inte har läst Glitterscenen (fortsättningen på den här boken) är egentligen helt sjukt, men det är som det är. Vad tycker ni om Den amerikanska flickan?

Kommentarer
Postat av: Tekoppen

Jag trodde att den utspelade sig i (svensk)Finland? Jag har inte läst den. Känner att jag borde, men ja... du vet hur det är med alla böcker och den lilla mängden tid ^^

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Tekoppen: Det har du ju helt rätt i, jag skrev texten imorse pre-coffee så det var nog därför min hjärna snurrade till det lite. Tack för påminnelsen, har ändrat nu! Och jag vet precis hur det är med den lilla mängden tid och överdosen på böcker, men den här boken tycker jag verkligen är värd att lägga din tid på. :)

2010-04-22 @ 08:58:21
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

En av mina favoriter också! :D

Och sjukt nog så har inte jag läst Glitterscenen heller... Jag skyller det på min studentekonomi som inte gärna tillåter inbundna böcker som inte är recex.

2010-04-22 @ 13:50:17
URL: http://bokstavlarna.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback