Åttonde sommartipsaren

Idag är det exlibris-cias tur att sommartipsa (även om det kanske inte är så somrigt längre - om inte annat kan ni se de återstående tipsen som hösttips!) Här kommer hennes inspirerande text:

Never judge a book by its cover kan vara sant på så många sätt. Men mot den ordagranna betydelsen vill jag protestera. Det är förvisso sant att en boks utseende för det mesta inte är det viktigaste för läsupplevelsen, men å andra sidan kan det göra den så mycket bättre!
Jag köper nästan bara böcker jag läst om eller blivit tipsad om tidigare från internetbokhandlar. Det är ett resultat av att jag läser väldigt många bokbloggar och väldigt få baksidor. Men det händer lite då och då att jag spontanhandlar en bok från hyllan bara för att den är så fin! Ett exempel är Marisha Pessls Fördjupade studier i katastroffysik som bara ropade efter mig. I och med att jag inte tittar på baksidan visste jag inte vad jag hade att vänta mig, men det var en bok som var skriven för mig, jag älskade den!

När jag fyllde år senast fick jag den finaste presenten någonsin av min sambo. Han hade köpt en box med 100 klassiska Penguins-omslag och gjort en bokvägg till mig. Jag blev så himla glad!

Jag äger faktiskt några av de här böckerna med samma omslag. Jag har köpt dem på ebay och jag tror inte jag kommer att läsa dem, men det känns bra att ha dem i bokhyllan. Penguins ger då och då ut nya böcker i det klassiska utseendet och The Secret History av Donna Tartt är ett typexempel på en fruktansvärt bra bok som bara blir bättre av ett omslag med lite pondus.

Bokväggen är inte den enda bokkonsten jag äger. För några veckor sedan fick jag lov att köpa min favoritbok som stor poster och rama in. Det gör mig glad varje gång jag tittar på den.



I höstas hade jag en period av eufori på min egen blogg när jag insåg att Penguins (det är Penguins som gäller) hade gett ut en klassiker jag aldrig läst, men länge varit sugen på i ett sjukt snyggt omslag! Jag hade antagligen dröjt några år till med att läsa Wuthering Heights om det inte vore för detta. Nu fick jag en vansinnigt intressant läsupplevelse i en stuga på stranden på Fårö när stormen ven utanför fönstret!

Just för tillfället heter mitt stora problem Sookie Stackhouse. Böckerna skrivna av Charlaine Harris som bygger på tv-serien True Blood har blivit tryckta i båda två och tre olika varianter. Jag har köpt den originalvarianten. Men i och med seriens otroliga genomslag är det klart att man vill mjölka ur så mycket som möjligt från det och därför måste jag vänta ut nästa bok i olika slags serieomslag innan "mitt" omslag kommer på marknaden. För det är en total omöjlighet att byta utseende i bokhyllan efter nio böcker i samma stil.
Jag har så mycket att säga på ämnet att jag skulle kunna skriva ett gästinlägg varje dag hela sommaren, men jag tror ni har förstått vad jag menar och hoppas att det kanske finnas någon mer som är som jag... Och gör det det kan det ju inte skada att gå in och sukta lite på Book Cover Archive.

Kommentarer
Postat av: Maria

Åh. One Hundred Years-omslaget är ju fantastiskt.

Postat av: Cia

Ja visst är det fint! Det är nästan så att bara det får mig att förstå att det är min favoritbok...

2010-08-27 @ 12:28:16
URL: http://www.exlibriscia.blogspot.com
Postat av: Petra

Den där väggen! To die for.

Får jag låna bilden till Breakfast Book CLub-bloggen?

2010-08-29 @ 01:14:19
URL: http://www.breakfastbookclub.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Petra: Fråga Cia, alla bilder är hennes. :)

2010-08-29 @ 09:51:47
Postat av: Cia

Ojoj, jag är visst lite seg här :) Det är bara att låna på!

2010-09-03 @ 21:24:32
URL: http://www.exlibriscia.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback