Mordets praktik av Kerstin Ekman



Kerstin Ekman har utgått ifrån Hjalmar Söderbergs underbara Doktor Glas (ni som inte har läst den - läs!). Hon har tänkt sig att Hjalmar Söderberg baserat Doktor Glas (karaktären) på en verklig person, och så har hon skrivit den personens historia. Hänger ni med? Det är inte alls så komplicerat som det låter.

Huvudpersonen i boken är ömsom upprörd, ömsom charmerad av det faktum att han tänker att Söderberg inspirerats av honom för sin succéroman. Ursprungsromanen finns hela tiden närvarande, men i Mordets praktik berättas också hans egen historia om det olyckliga äktenskapet, ensamheten och fattigdomen i det tidiga 1900-talsstockholm.

Boken är alldeles oemotståndlig. Språket känns inte alls påklistrat, trots att boken kom ut förra året och ändå är skriven som vore det 100 år sedan. Istället bemästrar Ekman det på ett väldigt imponerande sätt, och jag som är en sucker för den typen av språk bara njuter. Jag blir direkt nyfiken på att läsa huvudpersonens historia och syn på saker. Det är intressant hur hans liv faktiskt påverkas av Hjalmar Söderbergs bok, trots att Söderberg bara stött på honom en eller annan gång och knappt vet vem han är.

Om du är sugen på något bra, engagerande och emellanåt alldeles magiskt, så tycker jag att du ska läsa Mordets praktik så fort du bara kan. Men jag tycker nog att det är bäst att läsa Doktor Glas först, för att få ut mer av läsningen.

Är ni lika förtjusta i den här boken som jag är?


Kommentarer
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Åh, nu blir jag ännu mer sugen på att läsa den här boken (som har funnits på min måste-lista sen den kom ut). Jag älskar ju både Doktor Glas och Bengt Ohlssons Gregorius, så den här boken låter ju helt rätt för mig.

Och så vill jag bara instämma i din uppmaning att läsa Doktor Glas, en av de bästa romaner som någonsin skrivits! :)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna S: Ja, läs läs!

2010-08-29 @ 11:33:14
Postat av: Emeli

Det är så kul när det skrivs olika böcker, av olika författare, på samma historia. Love it!

2010-08-29 @ 16:34:35
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Emeli: Ja, verkligen. Jag älskar det också!

2010-08-31 @ 10:59:52

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback