Ut ur skuggan av Jessica Kolterjahn



Agnes är instängd i ett överklasshem, med allt vad det innebär på 1920- och 30-talet. De oskrivna reglerna är fler än man kan räkna, kylan hänger som ett draperi över de fina möblerna och mellan orden och Agnes längtar efter något annat. Hennes morfar lär henne fotografera, och ger henne på så sätt en egen värld att utforska. Hon hittar ett eget liv och lär känna andra typer av människor än de hennes föräldrar vill att hon ska umgås med. Det är ingen revolution Agnes gör, men hon kastar åtminstone av sig de översta lagren av konventioner.

Jag har läst om den här boken i många bokbloggar och haft den stående oläst i säkert två år. Hela tiden har jag känt på mig att det här är en riktig Jessica-bok (och då syftar jag på mig själv, och inte författarinnan). Miljön är helt oemotståndlig -
jag är ju svag för böcker som utspelas i Stockholm under tidigt 1900-tal. Språket är skört och bräckligt på något sätt. Typ: läser jag det här för snabbt så kanske det försvinner. Ändå läser jag boken snabbt, eftersom den fångar mig från första till sista sidan.

Som ni märker tycker jag väldigt mycket om Ut ur skuggan. Det är en helt fantastisk roman, som jag rekommenderar alla att läsa (och visst är de bästa böckerna svårast att skriva om?). Jessica Kolterjahns författarskap ser jag verkligen fram emot att följa, och ser till min glädje att det nu finns en till bok av henne. Den är ett läsmåste!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tyckte också mycket om den boken när jag läste den här om året. Jag visste inte att hon skrivit en till, tack för tipset!

Postat av: Hanneles bok-paradis

Det var en intressant tid, speciellt för kvinnor.

2010-08-29 @ 13:39:38
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Det låter som ern Anna-bok också!

Den här har jag tänkt läsa hur länge som helst, fattar inte riktigt varför det aldrig har blivit av... Skärpning för mig med andra ord!

2010-08-29 @ 19:44:31
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Christina

Jag älskade boken - alla ni som inte har läst den, gör det! Har beställt Nattfjäril, som äntligen har kommit i pocket oc hoppas på en ny stor läsupplevelse.

2010-08-30 @ 17:22:52
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Så lite så :)



Hanneles bok: Ja, verkligen.



Anna S: Det är jag säker på att det är (en Anna-bok, alltså)!Så läs den :)



Christina: Håller med om att alla ska läsa den här boken. Jag hittade faktiskt nattfjäril på emmaus igår för 35 kronor (inbunden), ett riktigt kap.

2010-08-31 @ 09:00:46
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Så lite så :)



Hanneles bok: Ja, verkligen.



Anna S: Det är jag säker på att det är (en Anna-bok, alltså)!Så läs den :)



Christina: Håller med om att alla ska läsa den här boken. Jag hittade faktiskt nattfjäril på emmaus igår för 35 kronor (inbunden), ett riktigt kap.

2010-08-31 @ 09:06:48

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback