Författarjulkalender, lucka 10

Bakom lucka 10 finns: George Orwell.



Såhär när jag går i
dystopi-funderingar så passar det fint att rekommendera George Orwell. 1984 är nämligen en bok som berört mig väldigt djupt och som jag ofta exemplifierar med i FRA-diskussioner. Jag har hört vissa som tycker att den är tråkig, och visst är väl språket inte det mest experimentella man kan tänka sig, men det är tanken bakom som gör boken såpass läsvärd. Och jag tyckte om att läsa den förstås.

Jag har hört att 1984 skulle vara den bok som flest säger att de har läst, fast de inte har gjort det. Väldigt intressant, med tanke på att det finns x antal tusen böcker som är betydligt svårare att ta sig igenom. Vad denna tendens att vilja ha läst boken beror på har jag ingen aning om men hursomhelst så är den väldigt läsvärd.

Nyligen läste jag också Djurens gård (Animal farm) och blev väldigt förtjust även i den. Av de ynka två Orwell-böcker jag hittills läst så har jag märkt att han var en mästare på att avsluta sina böcker på ett sätt som ger lite sådär hisnande magknip.

Se alltså till att snarast införskaffa 1984, läs den och återkom sedan till mig så kan vi diskutera hur nära samhället är den dystopiska framtidsvision han skrev på 40-talet. Eller har ni kanske redan läst den – i så fall kan vi ta diskussionerna redan nu!

Kommentarer
Postat av: Böckerx3

de kanske sett filmen och tror de läst boken? =)



Jag har inte läst 1984, har läst Kallocain dock. Jag har den nog i hyllan, får kasnke ta den i dystopiutmaningen =)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

böckerx3: aha du ser min dystopimånad som en utmaning, vad kul. :D kan definitivt rekommendera en läsning av 1984!

2010-12-12 @ 23:36:36
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Dolly

Jag har läst "Nere för räkning i London och Paris" av Orwell, och "Animal farm", väldigt olika. "Nere för räkning..." var ganska underhållande trots en otrolig misär. Jag vill läsa mer av Orwell, 1984 står redan i bokhyllan!

2010-12-14 @ 09:29:44
URL: http://lasandefaret.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Dolly: jag har beställt nere för räkning nu. yay! ser fram emot att läsa den. och du, läs 1984 vetjag. :)

2010-12-16 @ 22:25:30
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback