Författarjulkalender, lucka 15 (gårdagens)

Jag somnade ifrån världen i soffan igår mitt under pluggandet nästan, och hann därför inte med gårdagens lucka. Den kommer nu och så kommer dagens lucka ikväll.

Bakom lucka 15 finns: Sylvia Plath.


Även den här bilden har jag gjort till tavla och satt upp på väggen!

Sylvia Plath är både Myten och Författaren. Både Personen och Texten. Jag blev intresserad av personen Sylvia Plath innan jag faktiskt läste något av henne. Men när jag läste något blev jag (lyckligtvis) verkligen inte besviken. Många säger att de nog inte kunnat läsa om Glaskupan i vuxen ålder, eller att de nog skulle ha gillat den om de läst den i en yngre ålder. Själv läste jag den förra sommaren för första gången och kände inte alls att det skulle vara en ungdomsbok. Det är en gripande och extremt välskriven berättelse som är svår att släppa taget om.

Vad gäller Plaths poesi så är den helt fantastisk. Jag vill dock rekommendera att den inte läses i svensk översättning eftersom det är enormt stor skillnad på Plathpoesi på svenska och engelska. Själv beställde jag igår en bok med hennes samlade poesi på engelska och längtar väldigt mycket tills jag får den (beställde för övrigt en hel del mer igår, vilket jag tänkte skriva om ikväll eller kanske efter tentan på lördag om jag lyckas hålla mig).

Så, testa både Glaskupan och Sylvias poesi. Hennes dagböcker är en enormt tjock bok som jag tar fram och bläddrar i emellanåt, och varje gång häpnar jag inför de vackra formuleringarna. En dag ska jag läsa den från pärm till pärm. Men just nu känns det som att min läsning liksom är bokad ett långt tag framöver så det får vänta tills jag har lugn och ro nog att ge den rättvisa.

Kommentarer
Postat av: LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

Har ännu inte läst något av henne, men nu fick jag verkligen lust att göra det!! =D

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lina: Åh, vad kul. Hon skriver fantastiskt bra så hon är verkligen värd att läsa som sagt!

2010-12-16 @ 22:33:48
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback