Författarjulkalender, lucka 7

I grevens tid med tanke på att dagen snart är slut kommer här sjunde luckan. Bakom den finns: Paul Auster.



Efter att igår ha skrivit om en av mina absoluta någonsinfavoriter så besinnar jag mig lite idag och tar en författare jag tycker om men inte känner sådan där reservationslös beundran inför. Paul Auster känns som en författare som jag kommer att vända mig till då och då, med ganska långa mellanrum. Hör jag att han kommit ut med en ny bok så kommer jag nog inte att kasta mig över den, men läser gärna det som skrivs om boken.

Som jag har uppfattat honom så kan han verkligen konsten att berätta historier med ett eget språk, och i Brooklyn-miljö. Vill man ha amerikansk litteratur att fastna i och fundera kring, så är alltså Auster ett självklart val.

Hittills har jag faktiskt bara läst två Auster-böcker ser jag efter lite rekognisering. Det låter mystiskt, kanske finns en tredje läst som jag just nu inte kan minnas. Hursomhelst så vet jag med säkerhet att jag läst Illusionernas bok och  läst Dårskaper i Brooklyn (och alltså förmodligen någon mer) och blivit otroligt berörd och förtjust i dessa. Dårskaper i Brooklyn läste jag för flera år sedan och tänker ändå på den med jämna mellanrum. Så den kan jag varmt rekommendera till alla. Nästa gång jag känner för en Auster så blir det nog New York-trilogin, för varje gång jag nämner att jag inte har läst den i prata-Auster-sammanhang så blir alla typ: VA? SKOJAR DU MED MIG? och då undrar jag förstås vad det är för storartat jag dagligen går runt och har missat. Ni vet känslan? Det jag läst hittills har verkligen inte gjort mig besviken – tvärtom. Auster får jag inte nog av på länge tror jag.

Gillar ni honom?

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag har lite samma relation som du men kanske lite varmare. Jag älskar Paul Auster periodvis ;) Mitt första möte med honom var just New York-trilogin (läs!) som jag älskade reservationslöst. Sen tog jag paus på några år, läste 50 sidor i Illusionernas bok som jag älskade men tvingades lägga bort av någon anledning. Nu har jag tagit upp Illusionernas bok igen och är återigen stormförälskad. Troligen kommer jag att ta paus igen sen men jag kommer nog alltid återvända till honom även om jag inte måste läsa allt.

Postat av: Rödluvan

jag är ju som bekant ett hängivet Auster-fan, och läste faktiskt en bok av honom på min utlandsvistelse nyss... Moon Palace. Och allt jag säger är: LÄS! Den är underbar, och personligen tyckte jag till och med mer om den än om dårskaper i brooklyn, som jag redan älskade. Läs läs läs, ett måste i hyllan!

2010-12-08 @ 21:40:29
URL: http://gripande.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Helena: vad kul att du är inne i illusionernas bok igen, tyckte mkt om den. och jag ska läsa new york-trilogin, jag undrar bara lite när. helst nu men nu går inte. :/



rödluvan: Åh, jaså! undrar om jag inte köpte den på emmaus för något år sedan, tyckte precis att jag ställde in den i bokhyllan idag när jag sorterade. :D ska kolla sedan, men nu sitter jag så oerhört olagligt bekvämt i soffhörnet så det får bli om ett tag. men jag ska absolut ge den också en chans! vad tråkigt det jag såg i din blogg, att den kommer vara väldigt inaktiv framöver. du kan ju alltid mobilblogga men det kanske inte är din grej? annars, skaffa twitter så länge så kan man hålla sig uppdaterad om din läsning där fram tills du kan blogga ikapp dig om alla böcker. ;) eller chilla helt enkelt utan internet, det kan ju faktiskt också vara skönt & befriande på sitt sätt!

2010-12-08 @ 23:23:04
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback