Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski


Underbart omslag, eller hur?

Ikapprecenserandet inför årsslutet fortsätter och nu har turen kommit till Håpas du trifs bra i fengelset. Boken handlar om Sami som är en småtjuv och missbrukare. Och om hans syster Anni, som är jaget i boken. Den handlar om fängelsebesök, soc-frustration, att vilja ha hjälp och inte få någon. Den handlar om att så gärna vilja hjälpa någon annan men inte räcka till. Den handlar om en syster som har jobb och barn och man och en ordnad vardag, och om en bror som famlar i blindo, som egentligen vill så mycket men har fastnat i krafter som är starkare än han själv. Den handlar om deras föräldrar som dämpade vardagen i ett alkoholtöcken och som kanske därför inte alltid var närvarande.

Jag tycker att det här är en helt fantastisk bok, precis som Svinalängorna full av nyskapande ordkombinationer, och med en ångest mellan raderna som är så stark att den nästan går att ta på. Men det är inte BOATS-aktigt (som jag ju har så svårt för) utan den litterära kvaliteten står sig boken igenom. Det gör ont att plocka upp den här boken för en lässtund men det gör ont på ett nujävlarskasamhälletförändras-sätt. Jag tycker det känns så skönt att den här typen av samhällskritiska böcker fortfarande skrivs, och att Alakoski lyckas göra det på ett sätt som berör konstant. Titeln är för övrigt värd en eloge i sig.

Sammanfattningsvis är det här en riktigt bra bok som jag tycker att alla ska läsa. Har ni läst den?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag lånade den på biblioteket här om dagen, snart på tur att bli läst!

Postat av: Kafka på jobbet

Håller först nu på att läsa Svinalängorna och sitter typ och snärtar mig själv med en gummisnodd som straff för att jag väntat så oförsvarligt länge med att läsa denna förbannat svinbra bok. Håpas du trifs... härnäst!

2010-12-30 @ 22:17:40
URL: http://kafkapajobbet.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Anna: Härligt!



Kafka på jobbet: Hahaha. Håpas du trifs är ca 50 ggr bättre kan jag då upplysa om. Inte för att höja dina förväntningar eller så, alltså...

2010-12-31 @ 01:50:03
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: enligt O

Bättre alltså? Då vinner den nog en plats i ryggsäcken inför resan!

2010-12-31 @ 14:09:13
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

enligt O: Ja, hurra, den är värd plats i alla tänkbara resväskor tycker jag!

2011-01-02 @ 11:35:08
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback