Extremt intressant kurs

Det närmar sig sakteligen slutet på min fördjupningskurs den här terminen - Svensk litteratur under mellankrigstiden. Visserligen ska jag skriva min uppsats relaterat till samma ämne, men själva kursen är slut om ett par veckor. Det kan låta förfärande tråkigt om man hasplar det ur sig bara sådär. Men skenet bedrar. Det är verkligen hur intressant som helst.
Den litteratur som växte fram under mellankrigstiden (1918-1939 som jag är säker på att ni alla vet), var främst arbetarlitteraturen. Namn som Eyvind Johnson, Moa och Harry Martinson, Stina Aronson, Värner Asplund, Gunnar Ekelöf och Pär Lagerkvist var stora under den här perioden. Det var något helt nytt - från att litteraturen under många århundranden främst tillhört en borgarklass som hade råd att ta sig tid till att läsa och skriva, så blev den nu tillgänglig för alla.
Jag sitter just nu på universitetet och ska fortsätta läsa in mig på den sekundärlitteratur jag inte hunnit läsa tidigare. De närmaste dagarna kommer jag även att skriva separat om de romaner vi läst i kursen och som jag ännu inte har hunnit skriva om. Förra terminen läste jag magisk realism som fördjupningskurs. Det var också galet intressant men man blev lite mätt på magisk realism. Det har inte hänt den här gången. Istället känner jag en lust att läsa ännu mer av den här typen av litteratur. Något av det finaste jag upptäckt med den är att så otroligt mycket händer mellan raderna, utan att det behövs "analyser" för att märka det. Ändå kommer jag nog under uppsatsskrivandet mest läsa nutidslitteratur på den självvalda fronten. Mest för att inte blanda ihop saker och ting.
Utlåtande om det vi läst hittills i stora drag: Jag blev ärligt talat inte särskilt förvånad över att Moa Martinson och Stina Aronson föll mig i smaken. Snarare hade motsatsen förvånat mig mycket mer. Men att Eyvind Johnson skriver så fantastiskt gripande gjorde mig faktiskt sjukt förvånad. Här har jag gått i alla år och trott att han var en gammal torrboll som skrev om helt ointressanta saker. Fel hade jag. Mer om det lite senare.
Det om det. Nu ska jag fortsätta läsa här i skum belysning och med en stor kaffe redo bredvid.

Har ni blivit förtjusta i någon mellankrigslitteratur?

Kommentarer
Postat av: Magix Bokbabbel

Kul det där när man verkligen får fördjupa sig i ett ämne!

Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Intressant kurs!

Min stora favorit är Stina Aronson, men jag tycker att det finns så otroligt mycket bra litteratur från den här tiden att det nästan är svårt att välja. Mycket av det som skrevs då känns också märkvärdigt lättläst och enkelt att ta till sig idag, men det är kanske just däröfr de har blivit klassiker?

2010-03-31 @ 20:28:31
URL: http://bokstavlarna.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Magix: Ja, verkligen! Hur går det med dina dystopigrejer förresten, det var jag väldigt nyfiken på.



Anna S: Ja, jag är väldigt förvånad hur lätt det är att ta till sig. Jag tror dels att det har att göra med att de alla var autodidakter och således inte kände något krav/press på sig att göra det mer svårbegripligt än nödvändigt. Men också att det som sägs på ytan är enkelt, eftersom man kanske i de världar de kom ifrån (tänker främst på Eyvind Johnson nu) inte sa mer än det nödvändiga men under ytan sades så mkt mer. Det var vad som gjorde starkast intryck på mig när jag läste hans Det var 1914 (som jag såklart ska blogga om sedan) och som gör att jag vill läsa mycket mer av honom framöver.

Stina är bra, men nu har jag hittills bara läst Feberboken ju. Vill absolut läsa mer (tips?).

2010-03-31 @ 21:19:11
Postat av: aidaho

o ja, det har jag littvet att tacka för. Annars hade de nog aldrig blivit öppnade. Moa Martinson är en favorit! Men jag har också hört mycket gott om Harry så jag blev så glad när jag såg ditt inlägg. Nu måste jag pröva Harry snart!

2010-04-01 @ 13:51:11
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

aidaho: Ja, visst är Moa underbar! Jag vill typ läsa allt av henne nu. Harry har jag ännu inte läst något av men igår träffade jag min mormor som tyckte att jag absolut måste läsa Harry. Så jag är också sugen på det faktiskt. :)

2010-04-02 @ 08:19:26

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback