Vad läser ni i påsk?

Nu är det snart påsk. Imorgon ska jag visserligen jobba halvdag men sedan ser jag fram emot några dagars ledigt. Jag ska försöka läsa en del skolrelaterat under påsken (såväl till c-uppsatsen som till tidigare nämnda kurs) men också lite självvalt.





Jo, men dessa ska jag nog hinna med. Jag har tänkt unna mig själv en hel del lästid i påsk eftersom jag kan sakna långa lässtunder i vardagen. Det ska bli väldigt intressant att läsa Ebba Witt-Brattströms bok om Moa Martinson, jag hoppas hitta en del matnyttigt inför uppsatsen däri. Ham on rye har jag på svenska med titeln Min oskuld och Pearl Harbour och den har jag längtat efter att läsa hemskt länge. Då är väl påsken ett perfekt tillfälle, tänker jag. Återkommer förstås med vad jag tycker om alla. Har ni läst någon av dem?

Och vad ska ni läsa i påsk, är det tänkt?

Kommentarer
Postat av: snowflake

Jag minns att jag tyckte Witt-Brattströms bok var väldigt nyttig och bra. Den kom just när jag läste littvet och om arbetarlitteraturen. Väldigt bra som motvikt mot den gubbiga fakulteten.

Sen var det en kursare som lånade den och satte ett stort snusavtryck på sidkanterna...

Postat av: gustav

Jag har för en gångs skull uppmärksammat P1:s bokcirkel i tid, så det är Blonde som gäller för mig. Väldigt välskriven, man fastnar verkligen. Men du har väl såklart redan läst den.

2010-03-31 @ 23:15:32
Postat av: Magnus J

Jag ska fortsätta läsa "Den sista cigaretten" av Klas Östergren. Den är väldigt skickligt skriven.

2010-04-01 @ 14:00:12
Postat av: aidaho

grattis på födelsedagen! :)

Hoppas du får en riktigt fin dag! Med påsken runt hörnet så har du en fin helg att vänta..

Hoppas du gillar böckerna, jag tycker du har gjort bra val! Krauss nya var verkligen svår att ge ett betyg, däremot utrop gillade jag. Sekwas böcker är alltid en upplevelse av någon sort :) Moaboken är ju en klassiker, ska bli kul att se dina tankar.



Sen blev jag glad över att se gustavs kommentar, nu måste jag kolla upp p1s poddsida.

För egen del är det Lehane som gäller, inte helt förtjust än. Men jag fortsätter..

2010-04-01 @ 14:00:56
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: Vad bra att du gillade Witt-Brattström, hoppas att jag kan använda den lite i min uppsats. Men snusavtryck?! Blä!



gustav: Åh, ja jag har faktiskt läst Blonde (fast det var längesedan) och jag älskar den! Säg gärna vad du tycker om helheten sedan när du har läst ut den.



Magnus J: Jag började faktiskt läsa den i vintras men fastnade inte så jag lade ner den för tillfället. Borde kanske plocka upp den igen, för jag var mest stressad och ofokuserad då.



aidaho: Tack! Det blev en toppendag faktiskt! Vad kul att du har läst typ alla böckerna jag ska läsa. På vilket sätt var Krauss svår att ge betyg? Har du läst Kärlekens historia av henne? Den är ju verkligen fantastisk. Ja, jag har inte heller lyssnat på p1:s bokcirkel men har en kompis som ofta gör det. Har du läst Blonde? Och varför fortsätter du med Lehane om du är oförtjust? :D

2010-04-02 @ 08:23:09
Postat av: gustav

Bokcirkel är det bästa, även om P1 mest får verka som ett surrogat till den äkta varan. Programmet börjar först den 12 april, så det finns fortfarande tid att hoppa på för den som önskar, sen finns såklart podradioalternativet. Lyssnade på cirkeln som gick i höstas, Buddenbrooks av Thomas Mann. Blev oerhört sugen att läsa, får bli nästa projekt!

2010-04-02 @ 14:22:37
Postat av: aidaho

härligt att få fira födelsedag i flera dagar, när alla nu är lediga. :)

Krauss var svår just för att kärlekens historia är så fantastisk! Mannen är ju skriven före och kanske inte lika klockren. Eller så ville jag bara läsa kärlekens igen, jag kunde inte riktigt bestämma mig när jag skulle sammanfatta det. Inte helt rättvist.

Jo, blonde är nog en av de främsta läsupplevelser jag haft. Bredvid Kärlekens historia. :) Därför ska det bli intressant att höra deras tankar, kanske man får lust att läsa om den.



Lehane slank ner, när jag vant mig vid tilltalet och språket. Lehane kan ändå berätta en historia..



Så hur går det med läsningen?

2010-04-02 @ 22:33:48
URL: http://aidahopp.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

gustav: Buddenbrooks lär vara väldigt svår att ta sig igenom har jag hört. Men om du läser den får du gärna säga sen vad du tycker. För mig känns den knappt värd att ta sig igenom men det kan vara en fördom bara. Har du läst något annat bra på sistone?



aidaho: ja :)

Jaså, jag visste faktiskt inte att Mannen var skriven innan men det kanske förklarar saken. Jag har faktiskt aldrig läst något av Lehane, det var han som skrev Patient 67 va?

Hur det går med läsningen bloggade jag nyss om. Kan väl säga att det inte har blivit mycket läst. Men nu är kaffet snart klart så det blir att spendera förmiddagen med Utrop som jag märker att man ändå kommer in i rätt snabbt! Hur går det själv med påskläsningen?

2010-04-03 @ 10:15:14

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback