Vem skriver böcker om Amsterdam?


Är det inte något charmigt med helstylade vykortsbilder? Som en photoshoot i Elle fast med hus istället för människor.

Om inga askmoln behagar ställa till det så kommer jag åka till Amsterdam om en månad, med en mycket fin vän. Antalet böcker jag har läst som utspelas i Paris, New York, Kalifornien, Stockholm, Kairo och till och med Kabul är oräkneliga. Men var gömmer sig Amsterdam-pärlorna? Jag har ett svagt minne av att en bok som heter Morfin och som jag läste för många år sedan utspelades delvis i Amsterdam (men kan ha fel). Annars står det helt stilla.

Det jag efterlyser nu är alltså alla era skönlitterära Amsterdam-pärlor. Det vore kul att hinna peppa med åtminstone en bok inför denna underbart våriga långweekend (och nej, jag ska inte gå till horor och vara hög, men har inget emot att läsa om sådant som ni vet!).

Så, ge mig alla tips ni har så blir jag väldigt glad.

Kommentarer
Postat av: Dolly

Ray Kluun "En sorts kärlek" är den enda jag kommer på, så här direkt.

Postat av: Hermia

Roligt att du ska till Amsterdam! Jag var där i påskas och efterlyste också böcker som utspelar sig där eller i Holland överhuvudtaget. Vill du så se vad jag blev tipsad om: http://hermiasay.blogspot.com/2010/03/snart-pa-vag-mot-amsterdam.html

Boken jag valde att läsa utspelade sig inte där utan i en mindre holländsk stad - bra var den hur som helst: "Om så hela världen rasar" av Maarten 't Hart.

2010-05-14 @ 12:00:44
Postat av: Rödluvan

Ååh, Amsterdam! Jag har varit där två gånger, en gång vintertid (nyår) och en gång sommartid (midsommar) och det är en underbar stad! Jag älskade det. Finns många fina små caféer (riktiga caféer alltså, inte bara joint-ställen) och jag har kapslat in minnet av dem ordentligt i hjärtat. Kommer bara inte ihåg vad de heter, tyvärr. Fast jag vill minnas att det finns en superfin bokhandel där, en gigantisk sak som jag misstänker är en amerikansk kedja eller liknande. Bara engelska böcker, det blir ju svårt att läsa på holländska;)



Den låg i en större korsning när jag var där, ganska så i centrum. Hette någonting med antingen american eller english i titeln, flera våningar hög. Hittar du den så sänd mig en tanke, och njut!

2010-05-14 @ 14:19:50
URL: http://gripande.blogspot.com
Postat av: Hermia

Rödluvan - kan det ha varit den här?

http://www.amsterdam.info/bookshops/waterstones/

ligger vid Kalverstraat, shoppingstråket.

2010-05-14 @ 15:31:00
Postat av: Evilin

Åh, vad roligt!! Apropå resor förresten... Var är mina Rom-tips?! ;)

2010-05-15 @ 08:24:43
Postat av: Rödluvan

Hermia: Ja! Precis den var det!

2010-05-15 @ 18:20:52
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Dolly: Den har jag hört talas om, är den bra?



Hermia: Åh, vad kul, den ska jag kolla upp! Tack för länktipset också :)



Rödluvan: Jag har också varit i amsterdam ett par gånger och älskar staden! Dock läser jag nästan aldrig böcker på engelska men jag ska absolut smita in och kolla i bokhandeln ändå!



Evilin: OJ men gud, jag har helt glömt bort Rom-tipsen i uppsatshysterin. Nu antar jag att du redan har varit där? :( Förlåt!

2010-05-16 @ 13:36:25
Postat av: Madde

Hejsan!

Jag var i Amsterdam förra våren och det var så otroligt fint måste jag säga. Om du åker lite utanför staden (jag tog tåget till Rotterdam) så ser man även stora tulpanfält i massa vackra färger, magiskt!



I alla fall, så läste jag en bok innan som handlar om Amsterdam och kan tipsa dig om denna. Tulpanfeber heter den och är skriven av Deborah Moggach.



Hoppas du får en underbar resa!

2010-05-16 @ 14:12:11
URL: http://madelenejlundgren.blogg.se/
Postat av: Evilin

Haha, närå, på fredag åker jag... =)

2010-05-16 @ 17:25:46
Postat av: Bokbabbel

Nu blev jag allt lite avundsjuk, jag har aldrig varit i staden men förstått att jag har gått miste om något trevligt. Ray Kluuns böcker utspelar sig där iaf, i övrigt kan jag inte hjälpa.



Hoppas du får en fin resa - och att du bloggar om den efteråt! ;)

2010-05-16 @ 22:28:58
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Alice

Harry Mulisch? Lite tung kanske, men vet många som gillart.



Kul med Amsterdam förresten!

2010-05-16 @ 23:14:10
URL: http://alicevarld.wordpress.com
Postat av: Oscar

Har tyvärr inget bra förslag på någon roman som utspelar sig i Amsterdam, men det borde finnas gott om det. Det är en så pass romantisk stad att det vore konstigt om det inte fanns en uppsjö.



Nu har du förmodligen redan varit där, och jag hoppas din vistelse i Amsterdam var kanon.


Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback