Ett citat som snörper ihop hjärtat

Döm om min förvåning när jag tidigare idag läste Kafka på jobbet (en av mina favoritbloggar och läsmåste för alla bokisar!) och sprang över ett totalt underbart citat. Mannen bakom citatet, Harry Martinson, skrev jag häromdagen om att jag ville läsa och det här gjorde mig ännu mer sugen. Mina damer och herrar, ur Aniara:

"Försök till räddning genom tankeflykt
och överglidningar från dröm till dröm
blev ofta vår metod.
Med ena benet dränkt i känslosvall
det andra med sitt stöld i känslodöd
vi ofta stod.
Jag frågade mig själv men glömde svara.
Jag drömde mig ett liv men glömde vara.
Jag reste alltet runt men glömde fara -
ty jag satt fånge här i Aniara".

Jag vet inte vad med citatet som totalt kapar sig in i mitt inre och ger mig gåshud, men det är något magiskt. Det måste det vara, etersom det griper mig så starkt. Aniara ska, om inte ses på Stadsteatern, så åtminstone läsas snarast av mig.

Kommentarer
Postat av: Tekoppen

Köpte den idag :)

Postat av: monki

hej!roliga recensioner!bra skrivet!bra dikt av kafka,!känns så aktuell.

bra dikter av jens åberg, såklart!

2011-02-09 @ 18:05:38

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback