Mer litteraturvetenskap = lycka

Nu blir det lite littvet-nördigt och kanske inte så kul för alla, men jag kan inte låta bli. Jag måste nämligen bara få ropa hej innan jag har kommit över floden för en gångs skull (hej slitna metaforer men ändå). Jag har nämligen bestämt mig för att läsa magisterprogrammet i litteraturvetenskap. Eventuellt en master också, men jag börjar med en magister. Det känns så sjukt roligt. Sällan har jag känt mig så taggad inför något. Förhoppningsvis får jag ha kvar det jobb jag har nu också (på halvtid), så behöver man inte bekymra sig för mycket över det ekonomiska och får dessutom influenser från två skilda håll (jobbet och plugget, vill säga).

Först funderade jag på att läsa magistern (på två terminer) på Södertörn, men efter att ha läst lite om deras magisterprogram så tyckte jag att det lät enformigt - det verkade vara mycket fokus på Sonja Åkesson och Kristina Lugn. Och visserligen gillar jag det jag har läst av dem bägge men inte såpass mycket att jag vill ägna den mängden tid åt deras respektive författarskap (ge mig däremot en kurs om Selma Lagerlöf/Moa Martinson/Sylvia Plath/Hjalmar Söderberg/Sara Stridsberg/Francoise Sagan/Charles Bukowski och jag säger ja tack!). Det stod t. om att man kommer i kontakt med i princip allt som Kristina Lugn någonsin har skrivit. Kort och gott lät det lite för koncentrerat på just detta. På SU verkar det visserligen vara mycket litteraturteori men jag har spanat in en kurs om exil och modernism som kanske kommer ges, och överhuvudtaget tilltalas jag mer av deras magisterprogram. Dessutom har jag läst mina tidigare kurser på SU vilket gör att jag känner mig mer hemma på institutionen och gillar dem jag kommit i kontakt med där. Men det är snårigt och jag har fortfarande inte riktigt förstått hur man söker (trots att sista dagen är imorgon, ve och fasa), men ska ringa och prata med dem imorgon så det ordnar sig nog.

Ifall det blir en master så vill jag läsa en med svensk allmän inriktning. Men jag tycker om tanken på att dela upp uppsatsskrivandet i två mindre uppsatser om jag ska ta en master, snarare än en enda på en hel termin. Dels hinner man utforska två skilda ämnen/författarskap och dels blir det inte lika mastodontaktigt. Men det återstår alltså att se hur det blir.

Glädjen är stor och nu ska jag fira med en kopp kvällskaffe. Anna Karenina får sin beskärda del av uppmärksamheten lite senare.

Kommentarer
Postat av: violen

Så vansinnigt roligt det låter!

Postat av: Fru E

Lycka till! Ev kommer jag att läsa en 15 p på distans i litteraturvetenskap, men jag vet inte om jag orkar för ev ska jag jobba heltid januari-april. Men det låter roligt!

2010-10-15 @ 07:24:35
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: Sanna

Åh, exil och modernism! Kan de inte flytta ner den kursen till Lund? ;)



Att dela upp uppsatsskrivandet känns väldigt smart. Jag står just inför en vårtermin med 30 hp masteruppsats och är redan hyperstressad... Å andra sidan är det en fördel att ha skrivit ett stort enhetligt arbete om man ska söka vidare till doktorand sen (or so I've heard).



Lycka till med ansökningarna! Du kommer att ha jätteroligt!

2010-10-15 @ 09:01:44
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Emeli

Låter jättekul, grattis till beslutet.

2010-10-15 @ 10:03:14
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

violen: Ja, i know! :D



Fru E: tack för peppen. Har du läst litteraturvetenskap innan? Det är helt underbart så jag rekommenderar det varmt!



Sanna: I know, vet dock inte säkert om de kommer ge den kursen i vår men den vore underbar att läsa. Såg också att de kommer ha en distans kvällstid under andra halvan av terminen, "litteratur och populärkultur" som jag också ska försöka hinna med. Och ja, jag håller nog fast vid att dela upp uppsatsskrivandet eftersom jag ändå inte är sugen på någon doktorand i nuläget. Men du har nog rätt i det också. Åh, vad jag längtar till våren nu! Idéhistoria är inte alls min kopp te på samma sätt (det läser jag denna termin för att sen ha en filkand i littvet).



Emeli: Tack!

2010-10-15 @ 11:25:30
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Eli

Åh, vad roligt! Jag läste magisterkursen i litteratur för två år sedan och det var kul, men jobbigt. Vi skrev en uppsats och jag hade gärna delat upp den på två, känns som ett mycket bättre upplägg.

(Och så hade jag gärna hoppat på en kurs med iaf Selma Lagerlöf/Moa Martinson/Sylvia Plath/Hjalmar Söderberg/Francoise Sagan) Sara Stridsberg och Charles Bukowski har jag inte läst än men är väldigt nyfiken! De andra hör allihop till mina favoriter.

2010-10-15 @ 12:26:02
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Tekoppen

Grattis! Jag har också tänkt hit och dit åt alla håll, så det känns igen! Men jag tror att vi båda har fattat våra egna rätta beslut :) Hurra för det!

2010-10-15 @ 15:58:48
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot,com
Postat av: Sanna

Litteratur & populärkultur låter ju också jättespännande... Och den var på distans sa du?? Höjer på ena ögonbrynet och funderar på en sen ansökan... :)

2010-10-16 @ 12:52:24
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Eli: Åh, kul! Men jag menar att man delar upp masteruppsatsen i två, så det blir ändå en megauppsats i magisterkursen också. Men det ska nog funka!! Kul att vi har så många gemensamma favoritförfattare också. Du bara måste läsa Stridsberg, hon är helt fantastisk. Det är därför jag aldrig slutar tjata om henne.



Tekoppen: TACK!! Och grattis själv. ;) Och ja, hurra för att vi båda förmodligen kommer trivas på våra kurser!



Sanna: Ja, visst låter den spännande? tror jag också ska köra på en sen ansökan till den. Då får man liksom en liten kontrast till det dåtida, som annars dominerar littvet.

2010-10-18 @ 13:11:37
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback