Darling river av Sara Stridsberg



Det händer inte ofta, men ibland finns ingen tvekan. Ibland vet jag redan innan jag öppnar en bok, ja, kanske till och med första gången jag läser om att den ska ges ut, att jag kommer älska den. Efter att ha förtrollats av såväl Happy Sally som Drömfakulteten (som jag för övrigt betraktar som nog min absoluta favoritbok), så kände jag precis så inför Darling river.

Darling river
är kläder upphängda i skogen som skjuts sönder. Nattliga bilfärder på eviga amerikanska motorvägar. Lo och Dolores och encyklopedierna som på sitt alldeles egna sätt förklarar ord. En spegel är till exempel inte bara en spegel, utan i Lolita-land också något helt annat. Den gravida magen och sötsliskiga klubbor. Sorger och sjaskiga hotellrum. Richard och så de andra männen vid floden, som tar och tar det de vill ha. Men Darling river är också apan i Paris, apan som blir utsatt för experiment av en grym forskare som tar dit horor och hänger ett skynke över apans bur om nätterna.

Apan är Dolores, Lo, Lolita. Den utsatta flickan i bur som exploateras och utnyttjas utan att kunna göra något. Som bara hoppas på att mannen inte ska utsätta henne för ännu värre saker än han redan gjort. Gör. Så tolkar jag det åtminstone. Darling river är också modern som kör runt i världen, anonym och långt borta från sin dotter och föredetta man.

Det här är en av de absolut starkaste, hemskaste, sorgligaste och vackraste böckerna jag någonsin läst. Sara Stridsberg är så otroligt duktig på att beskriva det hemska med utsökt vackra formuleringar, och på så sätt göra helheten ännu starkare. Det här är en av de bästa böckerna jag någonsin har läst. Sara Stridsberg är en av Sveriges absolut bästa författare. Ingen annan lyckas med det hon gör.

Jag vet att den här texten jag just har skrivit är ostrukturerad och osammanhängande. Kanske helt obegriplig för den som inte har läst boken, och då tappar den ju lite sin mening. Men om jag ska sammanfatta med något solklart och tydligt så säger jag: Läs den här boken. Nu. Genast. Det är en bok som måste bli läst.

Grundtemat är hämtat från Nabokovs Lolita, som jag läste för ett tag sedan och skrev
såhär om. Carina på Bokbiten skrev en bra text om bägge böckerna här.

Vad har ni att säga om Darling river?


Kommentarer
Postat av: Chrissan

Detta låter spännande. Har inte läst någon av Sara stridsbergs böcker, men kommer nu att göra det efter ditt inlägg här. De tre böckerna är nu lagda på min önskelista. Söker ju något som kan gripa tag om mig när jag läser och detta verkar verkligen vara något mycket bra. Tack för tipset....

Postat av: Marie

Jag tyckte din text var alldeles utmärkt! Riktigt bra. Och jag får ett stort sug efter att läsa den här boken, som du säger är det ju en bok som måste bli läst och så känns det efter att ha läst din recension om den. Jag ska försöka köpa den i dagarna.

2010-09-25 @ 10:08:57
URL: http://vaxdukshaftet.wordpress.com
Postat av: Sanna

Din text känns väldigt inspirerad av Stridsbergs stil! Hennes prosa pendlar ju mellan avhuggna meningar och långa, flytande tankeströmmar, färglagda med ett starkt och rörande bildspråk.



Jag kan bara hålla med dig vad gäller boken; den är fantastisk. Precis som du skriver är den otroligt hemsk, full av smuts och misär, men samtidigt otroligt vacker.



Drömfakulteten tog mig också med storm, men jag tycker nog att Darling River är strået vassare. Happy Sally har jag inte läst än, sparar den karamellen till senare =)

2010-09-26 @ 09:55:22
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: jennifer,

usch, jag borde inte få läsa fler bokrecensioner nu, har ju inga pengar att köpa alla dessa härliga böcker för. attans!

2010-09-26 @ 13:43:10
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/
Postat av: Bokbiten

Tack för länken och de fina orden!



Det här var ingen lätt bok att recensera och jag tycker att min text också spretade hur jag än gjorde (en hel del klipptes bort), men jag tycker att du har lyckats. Boken är ju fragmentarisk och de olika historierna har ju främst temat gemensamt. Delen om apan tycker jag var den värsta - väldigt obegaglig! Kopplingen till Lo är ju helt glasklar nu när du skriver det, men jag såg det inte när jag läste. Tyckte nog för synd om den stackars apan för att kunna tänka ordentligt. :-)



Jennifer: Den här boken är allt utom härlig, men läs den ändå!

2010-09-26 @ 15:57:17
URL: http://bokbiten.net
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Chrissan: Åh, ja, läs Sara Stridsberg. Du kommer inte att ångra dig!!



Marie: Vad kul, hoppas att du tycker om den lika mycket som jag gjorde!



Sanna: Ja, min text är med flit inspirerad av Stridsbergs stil så att folk ska få ännu mer lust att läsa henne! Ja, visst är Darling river underbar men jag tycker nog att Drömfakulteten är lika bra faktiskt. Eller...? Hehe, jag har sett den som min favoritbok i flera år men kanske får ändra till darling river nu då. Eller man kan ju förstås ha flera favoritböcker också. Vad kul för dig att du har happy sally kvar, den är också väldigt bra. Det enda jag ogillade med den var att den handlar mkt om simning och det är jag helt ointresserad av. Men det gjorde liksom inget för den var fantastisk ändå.



jennifer: Hehe, jag vet hur det känns. Men du får göra en önskelista som jag har gjort. I bloggen alltså. Där kan du hela tiden fylla på när du hittar en bok du vill läsa och så kan du köpa några då och då :)



Bokbiten: Så lite så! Ja, jag såg kopplingen mellan Lo och apan först någonstans mitt i, när den hemske forskaren började tänka sexuellt på apan. Då tänkte jag: "aha" och gillade boken ett litet snäpp mer (om möjligt).

2010-09-27 @ 08:05:00
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokomaten

Nu har jag också läst och vet inte vad jag ska tycka eller säga mer än att det är.. fantastiskt, obehagligt, äckligt och rått och bara så bra så man ryser. Det kommer bli svårt att få ihop ett inlägg om den, du har lyckats bra tycker jag. Trots att den är så komplicerat uppbyggd med olika fragment och bitar som syftar kors och tvärs genom boken på varandra så tyckte jag faktiskt att det här var en ganska lättläst bok. Texten suger in en och Los upplevelser är så enkelt beskrivna på något sätt. Fantastisk bok.

2010-10-22 @ 09:37:21
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokomaten: Åh vad kul att du också gillar boken!! Har du läst de andra två av Sara S? Gör det annars, du kommer inte att ångra dig!

2010-10-24 @ 12:44:27
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback