Rockbiografier, ja tack


Rockfarfar I & rockfarfar II har nog en del historier att berätta.

Jag håller på att knåpa på en bokönskelista som ska ligga här i bloggen. Jag tänker att det då blir lättare att hålla sig till köpstoppet. Närhelst jag känner för bokshopping så kan jag bara fylla på i önskelistan istället och sedan önska mig eller köpa några till mig själv lagom till jul.

Men innan önskelistan ligger till allas beskådan, så måste jag bara säga att jag är väldigt sugen på rockbiografier nu. Nyss hemkommen från en Ozzy Osbourne-konsert spelar jag honom i Spotify och suktar efter
den här självbiografin. Det är helt otroligt vilken energi karln har trots vedermödor och fysiskt vacklande hälsa (det psykiska kan jag förstås inte uttala mig om). Och rösten låter precis som den gjorde på Black Sabbath-tiden, vilket väl är ännu mer imponerande. Jag har hört att han ska bli undersökt av några forskare, eftersom de anser det fysiskt omöjligt att han fortfarande lever efter det liv han levt. Han har tydligen gått med på det också. Jag vill helt klart veta mer om hans liv. The Osbournes (tv-serien) har jag bara sett något halvt avsnitt av, så jag har inte bildat mig någon uppfattning om honom därifrån direkt. Visserligen såg jag ett avsnitt där han stapplade fram i huset och ropade till Sharon: "Honey, where the fuck did i put the fucking gun?" varpå hon svarade: "Under the bed". Men man ska nog ta showen med en nypa salt och hälla i lite pr-trick och färdigskrivet manus när man ändå håller på. En självbiografi är förhoppningsvis mer äkta än så.

Förutom Ozzy så vill jag gärna läsa mer om Iggy Pop, Slash, Keith Richards, Patti Smith (förstås!), Thåström och många andra. De flesta av nämnda finns det böcker om.

För övrigt vill jag hålla med Bokbabbel om att det börjar bli pinsamt att outa sina olästa böcker (minns inte var jag läste det just nu bara..). Efter att ha gjort en mega-outing i och med alla mina olästa tegelstenar så lär jag dröja med att erkänna vad mer jag har oläst. Varför är det pinsamt? För att man har alldeles för mycket oläst, förstås.

Vems rockbiografi vill ni läsa/kan ni rekommendera?

Kommentarer
Postat av: Carolina

Lowside of The Road av Barney Hoskyns, eller Wild Years: The Myth and Music of Tom Waits (bada om Tom Waits saklart) e ratt bra. Nikki Sixx's The Heroin Diaries, och RHCP Anthony Kiedis' Scar Tissue finns ju oxo annars.

Hoskyn's bok e schsst, trots att det ar en oautoriserad bio. Kan va lite sentimental ibland bara, men helt okej om man gillar Waits, vilket ja gor.

Postat av: Lisa H

Lyllo dig som var på Ozzy-konsert! Låter som om du är nöjd :) Ja gubben är ju ett levande mysterium på det sättet, att han håller ihop än! Och efter att ha sett den galna serien så gillar jag nog honom ännu mer (men som sagt, en näve salt får man ha med sig när man tittar, haha).



Hehe, ja Bokbabbel kommenterade sin olästa-böcker-ångest hos mig häromdagen när jag gnällde över detsamma i ett inlägg. Och mitt storstilade köpstopp verkar dock inte minska raden (raderna!) av olästa böcker då jag har det lite trögt med JCO för tillfället - typiskt! :P

2010-09-08 @ 13:27:17
URL: http://ihyllan.blogspot.com
Postat av: Lotta - hyllan

Om du inte redan läst The Dirt eller Heroin Diaries så rekommenderar jag dem! Även Slash gillade jag, fast den var rätt dåligt skriven. Jag har precis köpt Steven Adlers, men inte hunnit börja med den än.

2010-09-09 @ 12:55:57
URL: http://ihyllan.se
Postat av: Illusionernas Blogg

Ozzys bok var väldigt rolig och bra! Jag fick min bild av honom, som toktolig galning, både uppfylld och ifrågasatt. Han har helt klart flera sidor. Läs den!

2010-09-10 @ 12:50:21
URL: http://www.illusionernasblogg.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Carolina: The heroin diaries och scar tissue har jag också varit sugen på. Tom Waits har jag knappt någon koll på tyvärr, förutom att jag har sett honom i två bra filmer (Down by law och Coffee and cigarettes) men vad gäller musiken har jag noll koll. Tack för boktipsen!



Lisa H: Ja, Ozzy-konserten var fantastiskt bra faktiskt och nu är jag inne i världens ozzy/black sabbath-period som lär hålla i sig ett tag om jag känner mig själv rätt. :) Just det, det var hos dig jag hade läst kommentaren. Man blir lite förvirrad ibland!



Lotta: Jag har inte läst någon av dem, tack för tipsen!



Illusionernas blogg: Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den!

2010-09-10 @ 16:39:41
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokbabbel

Haha, jag tror att jag gnällt om outandet i flera kommentarsfält faktiskt :D Jag är själv väldigt dålig på att läsa biografier men jag skulle vilja ändra på den saken, frågan är bara vems biografi jag skulle plocka upp, rockbiografierna tror jag inte riktigt är min grej

2010-09-12 @ 12:14:34
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Aha, i see. :D Det finns hur många intressanta biografier som helst. Jag äger massor men har också varit lite dålig på att läsa dem (apropå outandet liksom)! Men varför inte läsa en bok om Mussolini eller kanske Stalin? Kan vara intressant att veta mer om sådana ondingar. Eller Selma Lagerlöf? Sylvia Plath? Charles Bukowski? Författarbiografierna haglar ju också. :)

2010-09-13 @ 07:33:47
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback