Status - vägen till lycka av Marie Söderqvist



När man hör talas om en bok som heter Status så tar man väl lite för givet att den har ett kritiskt förhållningssätt till statushetsen i samhället, som tycks eskalera alltmer. Särskilt när framsidan föreställer vad jag uppfattar som ett ironiskt arrangemang av den perfekta vita kärnfamiljen i borgerlig miljö. Därför blev jag förvånad när jag började läsa boken (vars pocketutgåva inleds med ett förord av Göran Greider, som ställer sig kritisk till boken) och insåg att Marie Söderqvist faktiskt tycker att status är eftersträvansvärt, så till den grad att hon till och med ger tips på hur man kan öka sin sociala status.

Jag har svårt att läsa boken utan ironiskt rynkade ögonbryn och blir flera gånger provocerad under läsningens gång. För mig är den här statushetsen elitistisk och tenderar att minimera den mångfald som annars är naturlig för mänskligheten. Man ska passa in i en viss social mall, annars är man liksom lite lite mindre värd. Samtidigt är det verkligen intressant läsning för den som är intresserad av människor, ur ett sådant perspektiv. Boken utgår ifrån en undersökning om vad som anses vara status i Sverige. I Status framställs det som förvånande att lyxbilar och swimmingpooler inte anses vara status, men för mig personligen är det inte något konstigt.

Det som däremot ger status enligt svenskarna är sådant som allmänbildning, en egen hoparbetad förmögenhet, vara en engagerad och duktig förälder, att flytande kunna tala många språk, att ha en klar och tydlig livsåskådning och att vara duktig på sitt arbete.

Marie Söderqvist ger exempel på de olika statusfaktorerna och diskuterar dessa. Hon refererar ofta till andra böcker och exemplifierar flitigt. Ur ett människointresse-perspektiv var boken ganska intressant att läsa. Men eftersom jag inte känner att jag vill anstränga mig för att passa in i en svenssonstatusmall så irriterade jag mig på glorifierandet av att ha status. Kan inte alla bara vara sig själva och bli omtyckt av vissa och av andra inte?

Har någon annan läst boken och är sugen på att diskutera? Den väcker verkligen diskussionslust.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jaha, jag hade också fått för mig att det skulle vara en kritisk bok. Men verkar intressant ändå. :)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Maria: Ja, det är lite konstigt att hon så till den milda grad förhärligar status. Men visst är den intressant på sitt sätt. Framför allt finns mkt att diskutera i den.

2010-09-30 @ 10:47:23
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback