Apropå Världsbokdagen: Min personliga litterära kanon

Jag tänkte fira världsbokdagen och min kärlek till böcker genom att presentera min alldeles egna litterära kanon. Alltså de böcker som betyder mest för mig och som jag ständigt återkommer till i tanken, även om jag inte är en omläsare av rang. Det här är en del av Enligt O:s bloggstafett för att fira Världsbokdagen. Det vore förstås kul om fler hakar på, så skriv gärna ett inlägg där du berättar om din egen litterära kanon (och glöm inte att ge mig länken så jag hittar inlägget) eller berätta om dem i kommentarsfältet. Det har varit svårt att välja.
Astrid Lindgren - Barnen i Bullerbyn
Vad vore jag som läsare utan att ha upplevt scenen då en av Bullerby-flickorna fäster sig vid lammet som sedan ska slaktas? Inte samma person jag är nu förmodligen. Och så hör jag framför mig Astrids underbara röst som läser sagorna. Jag lyssnade i timmar på hennes uppläsningar och läste sedan in egna sagor på band och skrev egna berättelser.
Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe
Jag läste den här boken säkert hundra gånger som barn. Överhuvudtaget tyckte jag att alla Maria Gripes böcker var så gammaldagsa på ett härligt sätt, som gjorde att de kändes magiska och lite heliga nästan.
Tvillingarna i Sweet Valley
Det kanske är lite skämmigt såhär i efterhand att ha avgudat två kaliforniska tonårstjejer och berättelser skrivna av diverse spökskrivare. Men det gör inget för åh, vad jag älskade Jessica och Elizabeth och kände mig dessutom lite cool i smyg för att jag hette samma sak som Jessica.
Drömfakulteten av Sara Stridsberg
Ingen annan bok har jag älskat sönder och samman som den här. Och det är framförallt för språket jag älskar den. Formuleringarna. Poeticiteten. Miljöerna. Och så vidare.
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Hänförd läste jag den här boken för några somrar sedan och förundrades över surrealismen, miljöerna, det ryska och de många dimensionerna och karaktärerna som fanns i berättelsen.
1984 av George Orwell
Dystopiernas dystopi som realiseras alltmer för varje år som går, dessvärre. Jag tänker otroligt ofta på den här boken och håller inte alls med dem som kallar den mossig eller förlegad.
Vad gör jag här av Lukas Moodysson
Den här långa dikten har format hela mitt sätt att skriva och tänka kring poesi och jag återkommer till den gång på gång.
Flickvännen av Karolina Ramqvist
Jag tycker att den här romanen är en av de absolut bästa som skrivits i Sverige under de senaste åren. Det är så mycket som finns mellan raderna, men inte på ett sådär skrivskoleskadat sätt (som jag annars märker rätt ofta i svenska nutidsromaner) utan bara helt magiskt och berörande. Tristessen dryper ut från sidorna och appliceras på mig som läsare. Det är svårt att skriva så starkt.
Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson
Den här boken öppnade en ny värld för mig och har gjort mig otroligt nyfiken på den svenska litterära mellankrigstiden som jag successivt fortsätter att fördjupa mig i. En fantastiskt stark roman som jag dessutom skrev min kandidatuppsats i litteraturvetenskap om.
Det får räcka såhär fast jag egentligen kan komma på minst 20 böcker till som jag skulle räkna till min personliga litterära kanon.

Kommentarer
Postat av: enligt O

Vilken kul idé. Ska fila på ett eget inlägg, men inte idag. Det har varit en lång och intensiv dag! Rolig också så klart.

Postat av: Anna

Härlig litteraturkanon! Riktigt rolig idé som kräver ett inlägg från mig längre fram. Astrid Lindgren och Maria Gripe hamnar nog hos mig också men sedan... hmmm. Tack för en kul utmaning!

2011-04-23 @ 22:49:27
Postat av: Lyrans Noblesser

Härlig kanon, ska försöka få till en jag också.

2011-04-23 @ 23:59:17
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Böckerx3

Det är lite det här läsandet av bokbloggar handlar om. Man hittar en som man följer ett tag och så inser man att dennes kanon stämmer såpass bra överens med sig egen att man litar (på gott och ont) blint på dennes boktips :)

2011-04-24 @ 00:17:30
URL: http://bockerbockerbocker.blogspot.com
Postat av: mimmimarie

Kul idé. Jag ska klura på en egen lista.

2011-04-24 @ 08:12:22
URL: http://mimmimarie.blogspot.com/
Postat av: bokstödet

Vilken intressant idée och spännande lista. Hjärnan går genast igång... hur kan min se ut. Jag funderar.

2011-04-24 @ 11:49:14
URL: http://www.minaboktankar.blogspot,com
Postat av: Lingonhjärta

Vilket härligt inlägg! Sitter redan och funderar på min lista...

2011-04-24 @ 16:56:35
URL: http://lingonhjarta.blogspot.com/
Postat av: Bokbabbel

Bra idé säger jag också och fnissar åt Sweet Valley (fick ju hem "Hur gick det sen"-boken häromdagen, ej hunnit läsa ännu). Tyckte också jag var cool då jag hette Jessica, och sörjde något oerhört att jag inte fått släktnamnet Elisabeth i andra namn. Hur coolt hade inte det varit liksom?? :D

2011-04-25 @ 14:41:10
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Bodypalace

oj och jag som inte har läst en hel bok i hela mitt 21 åriga liv :P

2011-04-25 @ 15:08:50
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: emma §

fin blogg! =)

2011-04-25 @ 15:37:26
URL: http://skitgulligt.blogg.se/
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

enligt O: Jag förstår att lördagen blev intensiv för dig och imorgon kväll ska jag sätta mig och läsa igenom alla världsboksdag-inlägg. Det var verkligen ett fint initiativ av dig!



Anna: Roligt, glöm inte att länka till ett inlägg när du skrivit det. :)



Lyran: Ja, gör så!



Böckerx3: åhå, det tar jag som en komplimang. Jag läser alltid din blogg också och antecknar ofta boktips. Dock har jag blivit mycket sämre på att kommentera nu när jag ofta läser i googlereader i mobilen. :/



mimmimarie: gör så! Det var inte lätt och jag kommer redan på andra alternativ att lägga till...



bokstödet: Gör så :)



Lingonhjärta: Ja, det är svårt att välja rätt märkte jag. Egentligen får man lust att bara välja sådana man läst i vuxen ålder och som påverkat en och blivit favoriter, men en kanon ska ju spegla det som satt sina spår, så att säga.. Så det var inte lätt. :)



Bokbabbel: Att heta BÅDE Jessica & Elisabeth hade ju garanterat varit det ultimata, ja! Min syster och jag tyckte det var coolt att hon hette sara och jag jessica för det blev ju som Sarah Jessica Parker. :D Och mina föräldrar tutade i mig att jag blev döpt efter 80-talsskådisen Jessica Lange, vet dock inte hur mkt sanning det ligger i det och huruvida det är något att stoltsera med eller inte, haha..



Bodypalace: Då tycker jag du borde göra det. :)



emma: Tackar.

2011-04-25 @ 23:26:14
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokbabbel

DET SA ÄVEN MINA FÖRÄLDRAR! (Lange) Haha!

2011-04-26 @ 16:06:04
URL: http://bokbabbel.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback