Boklördag 2: tematrio om tänkbara Bokmässan-teman

Idag tänkte jag hoppa på Lyrans tematrio från den 8 februari. Jag är ju en av bloggambassadörerna för Bokmässan, och tycker därför att temat passar fint. Såhär lyder frågan: Kom med tre intressanta förslag på teman för kommande bokmässor. Här är mina förslag:

1. Italien vore ett fint tema. Det är ett land som ofta glöms bort inom litteraturen men det finns säkert många intressanta författare att lyfta fram. Själv pratar jag italienska efter att ha ägnat ett och ett halvt år åt att lära mig det, men är dålig på att läsa böcker på italienska ändå. En bokmässa full av italienska klassiker, nyutkommet, poesi, kultur osv vore fint. Särskilt som landet är väldigt icke-kulturellt och kommersiellt numera i Berlusconis händer. Mycket bubblar under ytan.

2. Poesi är ett tema som skulle göra mig lycklig. Jag kör ju på med min poesiutmaning (läs en diktsamling i månaden) och vill att genren ska avdramatiseras och att fler ska upptäcka att poesi inte behöver vara svårt eller tidskrävande. Är dessutom medlem i ett poesikollektiv som jag tänkte berätta mer om i början av nästa vecka (och bjuda in er till en fin kväll!). Tänk er en hel bokmässa med poesifokus. Det skulle hjälpa till att lyfta fram genren och förlagen skulle också bli intresserade av att ha mer fokus på denna numera skamligt undanskymda genre.

3. Arabvärlden. Idag har DN en lång artikel om Nawal El Sadaawi som jag blir nyfiken på att läsa. Arabvärlden i stort vore otroligt intressant som tema för en Bokmässa. Till exempel har jag hört att en författare vid namn Amin Maalouf ska vara väldigt läsvärd men han finns inte översatt till svenska såvitt jag vet. Ett sådant tema på Bokmässan kunde samtidigt väcka debatter och bidra till att fler arabiska författare översattes till svenska.

Bubblare:
Ryskt tema. Franskt tema. Nordiskt tema. Och varför inte ett klassikertema?

Kommentarer
Postat av: enligt O

Tre teman jag också skulle tycka om!

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

enligt O: Kul!

2011-02-25 @ 16:48:53
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Helena

Ang. nr 2 - HEAR HEAR!

2011-02-26 @ 10:58:20
URL: http://www.skeppsbrutna.blogspot.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback