Läst december & januari

De här böckerna läste jag i december:

Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski
Skulle jag dö under andra himlar av Johannes Anyuru
Fritt förfall av Birgitta Stenberg
Vitt blod av Lukas Moodysson
Kattens skratt av Sture Dahlström

Fem böcker totalt, ingen diktsamling.

Bäst i december: Håpas du trifs bra i fengelset och Kattens skratt. Eftersom jag redan har sammanfattat 2010 så känns det lite knäppt att skriva om en månad som känns så längesedan, men de böckerna var bäst i alla fall!

Sämst i december: Skulle jag dö under andra himlar. Jag hänvisar till den här texten.

Decembers överraskning: Att Birgitta Stenberg skriver så bra och att Dahlström-boken var så bra som jag hoppats var två fina decemberöverraskningar i min läsning.

Decembers besvikelse: Anyuru, Anyuru, Anyuru. Jag hoppades på så mycket men den föll mig inte i smaken.

De här böckerna har jag läst i januari:

Toffs bok av Kalle Dixelius
Poeternas krig av Jösta Hagelbäck
De vilda detektiverna av Roberto Bolaño
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Du sköna nya värld av Aldous Huxley
Enhet av Ninni Holmqvist
Hungerspelen av Suzanne Collins

Sju böcker totalt, en diktsamling.

Bäst i januari: Oh, lika svårt som vanligt. Januari har varit en månad med mycket bra läsning, mycket tack vare att jag nästan bara läst dystopier och att de verkar falla mig i smaken ganska ofta. Men bäst var nog ändå Fahrenheit 451 och De vilda detektiverna. Bägge helt fantastiska läsupplevelser.

Sämst i januari: Toffs bok var lite för mycket idé och för lite berättelse, så den får utses till den sämsta i januari. Men så har den också storheter att tävla mot, för jag tycker inte att det var en dålig bok på det sättet.

Januaris överraskning: Att De vilda detektiverna innehöll så mycket poesi och andra härligheter. Det var en läsupplevelse som garanterat att jag kommer läsa även Om natten i Chile och 2666. Jag ska ägna den ett blogginlägg också, förresten, det har bara inte funnits tid till det än.

Januaris besvikelse: Ingenting i min januariläsning har direkt gjort mig besviken.

Hur har er januariläsning sett ut?

Kommentarer
Postat av: Lisa H

Vad tyckte du om Hungerspelen?? Har inte sett något inlägg om det i din blogg vad jag vet..?

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Lisa: jodå, det kommer, det kommer. ;) Jag är lite efter med recensionerna. Skrev efter mycket om och men om De vilda detektiverna igår. Idag ska jag skriva om Du sköna nya värld, ännu en dystopi. sedan blir det nog hungerspelens tur. :) Kort kan sägas att jag gillade den ganska mycket, med vissa reservationer.

2011-02-08 @ 14:06:15
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback