Tänk att läsa det man känner för just nu

Det är konstigt, men på något sätt lyckas det alltid bli så att jag läser något jag ska läsa. Ifall det inte är något skolrelaterat, så hittar jag själv på saker. Som nu i januari när jag bestämde mig för att bara läsa dystopier och gjorde så (det har en paus nu). Visst var det roligt att läsa dystopier och visst väckte det många tankar osv, men det hade varit mer befriande att läsa en dystopi och sedan se om jag kände för en till eller inte.

Jag stöter ofta på fenomenet även i andra bokbloggar. Att man typ bestämmer vad man ska läsa nästa månad, trots att man är med i bokcirklar OCH får recensionsböcker OCH pluggar litteraturvetenskap.  Jamen, kom igen. Jag känner mig som något slags fjant som går runt och dikterar måsten för något så ljuvligt som skönlitterär läsning. Härmed deklarerar jag att februari och mars är två frivilliga månader. Utöver (ljuvliga) recensionsböcker, bokcirkel och litteraturvetenskapsrelaterad läsning så ska jag läsa precis den bok jag känner för nu.

Utmaningar är ju roliga och jag har flera kommande läsutmaningar antecknade i min idébok. Så sådant har jag inget emot. Men att själv av ingen anledning sätta regler på mig för vad jag ska läsa, det känns lite onödigt.

I helgen ska jag läsa vidare i Peter Birros Utan nåd, och varva med Don Quijote i alla fall. Vad läser ni i helgen?

Kommentarer
Postat av: Sermin

Kul! Önskar jag var hemma nu (och inte på kontoret ) för att hinna läsa klart Kryptan av Kate Mosse. Tyvärr har jag råkat ut för processen "spännande" till "alldeles vanlig och tråkig bok". Har hoppat över flera avsnitt just pga ointresset. Men jag har flera böcker som väntar på mig :) Hoppas på att börja läsa "Tidresenärens hustru" av Audrey Niffenegger.

Postat av: Eli

Så ska det låta! :) I helgen läser jag recensionsex, Ingen fara av Selma Mahlknecht. Men kanske petar in lite nöjesläsning också och då blir det Tipping the Velvet av Sarah Waters.

2011-02-11 @ 10:49:00
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Sermin: Aha, trist att den har blivit tråkig. Tidsresenärens hustru är en bok jag också är väldigt sugen på att läsa, glöm inte att skriva vad du tyckte sedan. :)



Eli: Härligt, nöjesläsning är bäst!

2011-02-11 @ 19:47:11
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Paula

Tack vare din tegelstensutmaning så kom jag mig äntligen för att läsa ut "En lämplig ung man". Tack för det, den var underbar!

2011-02-12 @ 23:31:07
URL: http://paulas.se
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Paula: Hurra, vad roligt! :) hoppas du vågar dig på fler tegelstenar framöver, de är ibland värda mödan. :)

2011-02-13 @ 14:21:22
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Bokbabbel

Just det! Visst försöker jag ju "läsa undan" rec.ex. och biblioteksböcker, men jag tror stenhårt på lustläsning!

2011-02-15 @ 12:34:46
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Ja, det är det skönaste helt klart!

2011-02-18 @ 17:07:58
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback