Filmer om författare, konstnärer och artister

Många författare och artister har levt hårda och utbrännande liv, där konsten hela tiden varit den låga som fått dem att orka lite till. Jag tycker om sådana filmer, även om de ofta ger mig magont i sin sorglighet. Det är alltså inte det ofta destruktiva draget i dessa människor som tilltalar mig på något slags BOATS-aktigt sätt. Det är den där lågan. För många av de riktigt stora inom konst, litteratur och musik har verkligen fått kämpa för att nå sin framgång. Endast ett fåtal har lyxigt kunna glida in i tv-soffor och leva-på-författarskapet-liv på ett bananskal. Och att se den kämparandan inspirerar mig i mitt eget kreativa skapande. Jag tänkte därför tipsa om några filmer av den här typen och berätta lite om varje film.


Några av filmerna jag tipsar om.

Bonjour Sagan handlar om Francoise Sagans liv. Själv är jag väldigt förtjust i hennes böcker och har sett filmen säkert fem gånger åtminstone. Sagan levde för att skriva och satt ofta och slet sitt hår framför skrivmaskinen. Men det blev också en hel del kokain och alkohol, vilket ger filmen sitt sorgliga mörker. Dock är miljön otroligt härlig – Sagan bor i ett hus på landet med sina vänner – och skrivandet löper som en röd tråd genom hela filmen där citat av Sagan läses upp.


La vie en rose handlar om ännu en fransyska, nämligen Edith Piaf. Hon hade ett otroligt sorgligt och destruktivt liv på många sätt, men sången fortsatte hon med livet ut. Filmen är välgjord, stark och full av Ediths fina musik. Nu vill jag förstås även läsa hennes självbiografi. För några år sedan lyssnade jag jämt och ständigt på Piaf och filmen har jag sett många gånger.


Cornelis är det mycket snack om nu. Filmen, alltså. Jag såg den på bio härom veckan och tyckte mycket om den. Även Cornelis levde ett hårt liv på många sätt, men hade alltid musiken att återkomma till. Cornelis är en av mina stora husgudar och finns alltid representerad med åtminstone ett par låtar i mina Spotify-listor. Passa på att se filmen medan den går på bio. Se också den här dokumentären.


August handlar om en period i August Strindbergs liv – mest precis innan han slog igenom. Det är kämparglöd rakt igenom och dessutom härlig slutet-av-1800-tals-miljö i Stockholm med höga hattar och Röda rummet. Den finns på dvd, till exempel här.


The rose handlar om Janis Joplin och är väldigt svår att få tag på men helt och hållet värd kämpandet. Sorg, sång, revolution.


Pollock handlar om konstnären Jackson Pollock och jag tycker att filmen verkligen lyckas fånga det intensiva i en konstnärlig skapandeprocess eller vad man ska kalla det för utan att låta alltför svår. Pollock stänger in sig och skvätter färg i timmar.


Basquiat handlar om den fantastiska konstnären med samma namn. Han hängde i Andy Warhols kretsar och levde också ett sorgligt liv. Filmen innehåller otroligt bra musik, skådisar och är väldigt inspirerande samtidigt som den är sorglig.


Sådär, nu har ni filmer att se för ett tag framöver. Har ni några filmer om författare/konstnärer/artister att tipsa om?

Kommentarer
Postat av: Stéphanie

Vilken fin lista du har sammanställt. Tack för alla tipsen och tack för en bra blogg!

Postat av: Anna

Jag tycker om "Frida" om Frida Kahlo.

2011-01-23 @ 12:52:28
URL: http://www.annasbokhylla.se
Postat av: BabyStrange

"The Hours" förstås!

2011-01-23 @ 13:02:47
URL: http://poetsaredepressed.blogspot.com/
Postat av: Tekoppen

Kanske inte riktigt samma genre, men Seraphine handlar om en målerska på vansinnets brant.

2011-01-23 @ 19:14:03
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Feuerzeug

Jag tycker bättre om att läsa böckerna än att lära mig om författarna, men en riktigt bra film om en författare var ju Capote om Truman Capote (Philip Seyomour Hoffman).

2011-01-23 @ 19:53:46
URL: http://feuerzeug.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Stephanie: Åh, vilken fin kommentar. Den gjorde mig glad. :) Och se filmerna, de är alla sjukt bra!



Anna: Aha, den har jag faktiskt inte sett men ska kolla upp den.



Babystrange: Justja, hur kunde jag glömma The hours?! Jag såg den visserligen när jag var lite för ung och tonårsaktig för att riktigt förstå den. Dags att se om kanske. Ja, det ska jag minsann göra. Det kanske kan peppa mig till att faktiskt LÄSA woolf också. Tack för påminnelsen!



Tekoppen: Aha, den har jag aldrig hört talas om men vansinne + konst kan bli bra när det kombineras i en film.



Feuerzeug: Ja, jag tycker så klart också mer om att läsa böckerna (och hemskt vore det väl annars?) men det kan vara intressant att se filmer om dem också. Capote ja, jag har tänkt läsa den boken men kanske hellre ser filmen då. Tack för tips. :)

2011-01-26 @ 13:16:57
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: snowflake

men ÅH, jag måste komma mig för med att se Bonjour Sagan!



Håller med om The Rose och the Hours.



Det finns en film baserad på Agnes von Krusenstjernas liv, som jag tycker är lite underlig men sevärd. Filmen om Bang är sevärd också. och den om Diane Arbus. (Du märker att titlar inte är min starka sida, sorry. ;-))

2011-02-03 @ 22:26:16
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: snowflake

Den här dokumentären om Kathy Acker är förmodligen hopplös att få tag i, men om den dyker upp på nån festival nånstans så se den. http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/01/29/whos-afraid-of-kathy-acker/



Krusenstjerna-filmen heter förresten Amorosa och är gjord av Mai Zetterling. Stina Ekblad spelar.

2011-02-03 @ 22:33:22
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

snowflake: JA, se bonjour sagan, den är sjukt bra (tycker jag). The rose vill jag så hemskt gärna se igen men den verkar omöjlig att få tag i. Åh tack så mkt för dina tips. :)

2011-02-10 @ 09:41:53
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback