Hjälp en stackars bookoholic

Först och främst vill jag berömma Bokbabbels bookoholic-lista och poängtera igenkänningsfaktorn (som är hög). Den kvinnan kan verkligen konsten att skriva roliga och välformulerade blogginlägg. Därefter vill jag be om er hjälp. Det är nämligen så att jag börjar känna en riktig stress över att jag har så enormt mycket olästa böcker hemma. Berget är numera ett land, om man säger så. Och på det kommer nya (förvisso älskliga) recensionsböcker, eventuella bokcirkelböcker och aha-jag-var-på-Emmaus/Stadsmissionen/antikvariat/pocketshop(!)-och-såg-en-bok-som-inte-finns-någon-annanstans-jag-lovar-böcker.

Jag skulle vilja ägna de böcker jag har den uppmärksamhet de förtjänar. Och förhoppningsvis är de alla bra, men det kommer säkert vara en del jag gillar mindre och således kan rensa bort. Det vore skönt att feng-shuia lite bland böckerna helt enkelt, i den meningen att jag vill läsa dem och sedan bestämma om de ska behållas eller ej. Jag har redan gått iväg med typ 18 (lästa) böcker till bibblans readcycle-låda, lagt ner kanske 20 på bänken i min port och en bok ute på stan på en bänk nyligen. Men jag vill läsa de böcker jag äger och inte har läst.

Drömmen vore alltså att ha ett totalt bokköpstopp (bokcirkelböcker undantaget) och ägna mig åt recensions-exemplar + de böcker jag redan har. Och inte köpa en enda bok förrän jag läst allt jag har och kanske bara har 10 olästa böcker kvar. De icke-insatta kanske rynkar förvirrat på ögonbrynen och undrar vari problemet ligger – det är väl bara att hålla hårt i plånboken och undvika boklådor, nätbutiker och antikvariat? Nåväl, de personerna lider antagligen inte av detta problem och är således lyckligt lottade.

Jag känner nämligen så starkt att jag vill känna mig helt lugn i att läsa det jag har i hyllorna. Men så sneglar jag på vill-ha-listan och den är milslång och jag tänker att kanske just den där boken försvinner för alltid från Bokbörsen om jag inte slår till nu?

Det jag behöver er hjälp med är alltså – är det någon idé att ens försöka ge sig på den här typen av köpstopp? Är det möjligt att klara av eller svävar jag bland molnen (come on my darling, vi glömmer allt annat...)?

Kommentarer
Postat av: Bokbabbel

Jisses sånt beröm, tack snälla!

Postat av: Böckerx3

Jag försöker mig på köpstopp, köper enbart bokcirkelgrejs samt möjligen efterlängtade favoriter. Det går bra faktiskt, får se om det ballar ur helt när rean drar igång.

2011-01-25 @ 12:00:27
URL: http://bockerbockerbocker.blogspot.com/
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

Köpstopp är bra, men ganska tråkigt. Men annars kan du ju satsa på något slags begränsning kanske? Att du har en kvot varje månad som du inte för överstiga? På det sättet får du ju tag i det där allra mest efterlängtade, men slipper stora berg av böcker hemma.

2011-01-25 @ 14:24:29
URL: http://bokstavlarna.wordpress.com
Postat av: Tekoppen

Jag försöker... men lyckas aldrig :/

2011-01-25 @ 20:48:11
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Bokbiten

Jag skulle behöva göra nåt liknande... Vi kanske ska slå in de olästa böckerna i fina paket, lägga på vinden och sen öppna ett i månaden/varannan vecka/kvartalet?

2011-01-25 @ 23:02:00
URL: http://bokbiten.net
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Bokbabbel: Välförtjänt var det så det är inget att tacka för. :)



Böckerx3: Vad duktig du är! Jag handlar aldrig på bokrean så den är inget hinder för mig men däremot alla antikvariat, adlibris, akademibokhandeln.. för mig är snarre tiden när det inte är rea svårare än reatiden. :P Åh vad avis jag blir att du klarar det! Jag går liksom undantagslöst ut från t. ex emmaus/valfritt antikvariat med MINST fem-sju böcker... Nåväl vi får se vad jag kommer på för lösning.



Anna: Ja det är skittrist men jag alltså mina olästa böcker är uppe i en så hög siffra att jag inte ens vågar nämna den (har inte räknat men jag gjorde det för ETT PAR år sedan..) så det funkar inte riktigt längre. Men en maxkvot låter som en plan, dock kommer jag då aldrig hinna läsa ikapp mitt olästa...



Tekoppen: I know, det är omöjligt! Går man väl in på adlibris så är man direkt 800 kronor fattigare innan man hunnit blinka. För att inte tala om bokbörsen.



Bokbiten: Åh, då skulle många av mina hyllor gapa helt tomma. Annars tycker jag om tanken med att slå in och lägga på vinden. Då får man ständiga överraskningsmoment. Jobbigt läge bara om man vill läsa en specifik bok. Då får man stå och slita upp paket efter paket tills man hittar den!

2011-01-26 @ 09:27:29
URL: http://www.ordochingavisor.se
Postat av: Dolly

Jag startade året med 311 olästa böcker i bokhyllan, mitt mål är att sänka antalet med 10%. Ett definitivt köpstopp tills jag läst alla är verkligen inte möjligt. Men jag skriver upp köpta och lästa ur bokhyllan på ett papper, och hoppas på att slutsiffran är negativ vid årets slut :) För tillfället ligger jag på minus 4!

2011-01-27 @ 19:58:34
URL: http://tvatradienbokskog.wordpress.com

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback