Långa eller korta blogginlägg? Ofta eller sällan?

Jag läste ett alldeles underbart inlägg hos Vixxtoria häromdagen. Det handlade om ett ämne som för mig är högaktuellt just nu i och med dystopimånaden. Nämligen dystopier, hör och häpna. Men men, det jag ville skriva var att jag alltid blir så glad när ett långt och välskrivet inlägg som det dyker upp i min Googlereader. Förvisso är det ju ingen poäng med kvantitet om ingen kvalitet finns men det är det som är det fina i kråksången – de är ofta innehållsrika om de står i en bokblogg. Sedan gillar jag också de kortare och roliga inläggen, men det är något särskilt med att ta sig tid till att ordentligt läsa en lång text (om litteratur). Det är samma sak i tidningar. Jag blir så glad när jag hittar en lång och intressant artikel i DN. Det kanske har att göra med att twitter och den uppspeedade mediavärldens texter blir allt kortare, och människors koncentrationstålamod minskar i samma takt. Då är det som en oas att hitta de längre och eftertänksamma texterna.

Jag gillar även bloggar som uppdateras ofta. Jag skulle aldrig sluta läsa en blogg för att den uppdateras bara ibland, men gillar man det någon skriver så blir man självklart glad om man ofta får läsa nya texter av personen ifråga.

Det här blir ju väldigt meta. Ett blogginlägg i en bokblogg om att blogga ungefär. Men jag tänkte fråga hur era preferenser ser ut. Jag antar att de flesta föredrar att läsa välskrivna och intressanta blogginlägg, oavsett hur ofta eller sällan de dyker upp och oavsett deras längd. Men om ni ska välja, föredrar ni då korta eller långa inlägg? Tröttnar ni om en blogg uppdaterar ofta eller blir ni bara glada? Svara gärna i kommentarsfältet eller i er egen blogg.

Kommentarer
Postat av: Böckerx3

Välskrivet och intressant är ju självklara ingredienser, sedan om det är långt eller kort, seriöst eller skoj spelar mindre roll.



Jag kan dock känna att dolk är mindre intresserad av längre inlägg, men vad vet jag =)

Postat av: bokstödet

Svår fråga, men självklart är kvaliteten på inlägget av avgörande betydelse,men också att inlägget har ett innehåll som berör på något sätt

2011-01-10 @ 21:07:43
URL: http://minaboktankar.blogspot..com
Postat av: Anna (Bokstävlarna)

Jag gillar också långa blogginlägg. Är det ett intressant ämne så kan ett inlägg vara i princip hur långt som helst (inom rimliga gränser då) utan att jag tröttnar.

Visast kan jag gilla korta och lite mindre seriösa inlägg också, men jag föredrar helt klart långa och mer ingående om jag får välja.



Fast jag är själv lite nojig när det gäller att skriva långa inlägg. Tänker att ingen orkar läsa dem och så.

2011-01-10 @ 21:36:25
URL: http://bokstavlarna.wordpress.com
Postat av: Kerstin

Jag tycker nog - väldigt svenskt - att en blandning är lagom. Som sagts ovan är ju välskrivet att föredra och då spelar inte längden så stor roll men det blir ju lite variation på det hela om det är långt ibland och kort ibland!

2011-01-10 @ 22:01:50
URL: http://elilaserochskriver.wordpress.com
Postat av: Vixxtoria

Nu skämtar jag lite om det här hos mig, men om jag ska vara lite mer seriös (det är svårt, det är inte en sån dag idag), så håller jag med vad de flesta skriver här ovan. "Välskrivet" är väl nyckelordet, och längden ska liksom vara anpassad till det.



Men jag gillar också bloggformatet – det brukar oftast bli en ganska lagom längd på inläggen. Det är sällan något blir för kort, men det händer ju att jag tänker att nån kunde ha delat upp ett inlägg i flera.



Det är intressant det där du skriver med bloggar som uppdateras ofta. Det vill man så klart (om det är en bra blogg man gärna läser), men personligen vill jag hellre ha färre och mer genomtänkta inlägg, än 10 tämligen ointressanta per dag. Det blir jobbigt att läsa ikapp efteråt också.



Fast så länge inte inläggen består av avskriften på en bokbaksida så är jag rätt nöjd :-)

Postat av: Barbabelle

Jag håller naturligtvis också med om att intressanta och välskrivna inlägg är det viktigaste, oavsett längden på dem. Fast jag är nog en av dom som roas mest av korta, roliga inlägg.



Det är klart, en text om en bok som jag är sugen på att läsa själv är alltid intressant läsning. Och en text om en bok som jag själv redan läst är ju också kul. Och sen är det alltid roligt att läsa om en bok man aldrig ens hört talas om, för att kanske inspireras till läsning... Eh, vi säger såhär: det allra mesta i bokbloddsvärlden roar mig!

2011-01-11 @ 13:32:31
URL: http://gripande.blogspot.com
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Böckerx3: ja självklart är det så, som jag också skrev. :)



bokstödet: Jag tycker inte att alla inlägg måste beröra men det får gärna handla om en intressant bok. ;)



Anna: Åh jag älskar att skriva långa inlägg och jag tycker inte att du ska noja över det, utan skriv så långt du känner. Det är ju ändå din blogg där du är blogguru framför alla. :)



Kerstin: Det håller jag med om också även om jag annars snarare brukar köra med devisen "more is more" i livet, än "lagom är bäst". Hehe.



Vixxtoria: Baksidesbloggar klarar vi oss garanterat utan, det håller jag med om. Haha, och nu fick man lust att göra en hashtagg på det men det blir väl lite fel i en bloggkommentar eller? #bokbloggssnobb



Barbarelle: Det låter bra det där och jag kan nästan helt & hållet skriva under på att det mesta i bokbloggsvärlden roar. Fast jag är väl inte supersugen på att läsa om deckare så de inläggen skummar jag mest. Och inga baksidesbloggar som vi skämtade om ovan (gå med i twitter vetjag, där äger en hel bokbloggsvärldsdiskussion rum med jämna mellanrum).

2011-01-14 @ 17:39:21
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback