Boklördag#2: Hej litteraturen

I veckan när jag har haft små pluggpauser, så har jag tittat på några avsnitt av UR:s Hej Litteraturen på UR Play. Jag hann aldrig se det när det gick i somras så jag såg modernism-avsnittet nu och planerar att se resten. I den säsongen går de igenom de olika litterära epokerna genom tiderna. I säsong två (som det bara görs tre avsnitt av!) så behandlar man den svenska poesin, skogen och staden samt arbetarlitteraturen. Av den säsongen har jag sett avsnitt ett och två.

Jag tycker att programmet innehåller en del intressant, men att det ibland blir lite babbligt som när de låter folk i New York läsa översättningar av Fröding- och Ekelöf-dikter och gissa vilket land det kommer ifrån. Men jag antar att det är en kompromiss de fått gå med på för att göra den här typen av litteraturprogram. De är ändå värda att se och självklart ser jag fram emot att se avsnittet om arbetarlitteratur, eftersom de där ska ta upp Moa Martinson. Spännande! Jag vet inte om Hej Litteraturen är tänkt för en ung målgrupp? Hursomhelst är det lite avkopplande men också intressant att se.

Självklart blev jag glad när de i skogen vs. staden-avsnittet tar upp två av mina favoritförfattare: Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Och jag sat nära, nära datorn när de visade gammalt filmat material från Stockholm förr i tiden. Att folk rörde sig så långsamt berodde kanske på att filmandet gick långsammare – eller tempot.

Har ni sett Hej Litteraturen och vad tycker ni i så fall?

Kommentarer
Postat av: mia

Jag har bara sett 2 avsnitt av Hej litteraturen när det gick på TV, så tack för att du påminde mig om att jag ska resten av avsnitten! Jag måste absolut se säsong 2 av Hej litteraturen. Jag älskar Moa Martinson!

(jag hittade din blogg via bokbloggar.se)

Postat av: Jessica (ord och inga visor)

mia: Vad kul att du också gillar Moa :) vilken är din favvobok?

2011-03-22 @ 19:26:27
URL: http://www.ordochingavisor.se

Här kan du tycka till:

Jag heter:
Förgätmigej!

Min mailadress:

URL:

Såhär tycker jag:

Trackback